J 2015

Porovnání výsledků řešení slovních úloh na základních a středních školách

ŠÍMA, František

Basic information

Original name

Porovnání výsledků řešení slovních úloh na základních a středních školách

Name (in English)

Comparison of the results of word problems´ solving at primary and secondary schools

Authors

ŠÍMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Trendy ve vzdělávání, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 1805-8949

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/15:00000509

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

slovní úloha; hodnocení; porovnání výsledků; rozdíly

Keywords in English

word problem; assessment; comparison of results; differences

Tags

Změněno: 14/9/2015 11:24, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Námětem příspěvku je porovnání klasifikace slovních úloh, které řešili žáci základních škol a studenti středních škol v regionu Jižní Čechy. Byly jim zadány slovní úlohy předem určených typů. Hodnoceny byly zvlášť výsledky dívek a zvlášť výsledky chlapců a také celkové výsledky. Porovnáním těchto výsledků byly zjištěny určité rozdíly mezi řešením dívek a chlapců a rozdíly mezi řešením jednotlivých typů slovních úloh, kterými byly slovní úlohy o celku a části, slovní úlohy o směsích, slovní úlohy o pohybu a slovní úlohy o společné práci.

In English

The essay deals with the comparison of the marking of word problems which were solved by primary school pupils and secondary school students in the South Bohemia region. They were solving several types of word problems. The results were assessed in groups – word problems solved by girls, word problems solved by boys and also all results. On this base, the differences in solving the word problems between girls and boys and the differences in solving different types of word problems such as the word problems on the whole and parts, on mixtures, on movement and on common work were found out.