2015
Problémy študentov s pochopením pojmu limita postupnosti
KLEPANCOVÁ, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Problémy študentov s pochopením pojmu limita postupnosti
Název česky
Problémy studentů s pochopením pojmu limita posloupnosti
Název anglicky
Students misunderstanding of the notion of limit of sequence
Autoři
KLEPANCOVÁ, Michaela (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
Trendy ve vzdělávání, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 1805-8949
Další údaje
Jazyk
slovenština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/75081431:_____/15:00000505
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
pojem limity; formální definice limity posloupnosti; matematická analýza
Klíčová slova anglicky
notion of limit; formal definition of limit of sequence; calculus
Změněno: 14. 9. 2015 10:43, Mgr. Václav Karas
V originále
Pojem limity a hlavne jeho formálna definícia, aj vo svojej najjednoduchšej podobe – ako limita postupnosti – patrí z hľadiska vyučovacieho procesu k náročným a problematickým. U väčšiny študentov ani po absolvovaní kurzu matematickej analýzy nedôjde k úplnému porozumeniu pojmu limita a ich predstava tohto pojmu nezodpovedá korektnej definícii limity. V dôsledku neúplného pochopenia či zabudnutia naspamäť naučenej definície limity postupnosti sa u študentov môžeme stretnúť s ich vlastnými „definíciami“ tohto pojmu, ktoré nezodpovedajú obsahu skutočnej definície. V príspevku sme sa snažili identifikovať najčastejšie sa vyskytujúce formulácie, ktoré študenti považujú za správnu definíciu limity postupnosti. V príspevku tiež poukazujeme na možnosť ako týmto nesprávnym predstavám študentov o tomto pojme predchádzať, prípadne ich korigovať.
Česky
Pojem limity a hlavně jeho formální definice, i ve své nejjednodušší podobě - jako limita posloupnosti - patří z hlediska vyučovacího procesu k náročným a problematickým. U většiny studentů ani po absolvování kurzu matematické analýzy nedojde k úplnému porozumění pojmu limita a jejich představa tohoto pojmu neodpovídá korektní definici limity. V důsledku neúplného pochopení či zapomnění nazpaměť naučené definice limity posloupnosti se u studentů můžeme setkat s jejich vlastními "definicemi" tohoto pojmu, které neodpovídají obsahu skutečné definice. V příspěvku jsme se snažili identifikovat nejčastěji se vyskytující formulace, které studenti považují za správnou definici limity posloupnosti. V příspěvku také poukazujeme na možnost než tímto nesprávným představám studentů o tomto pojmu předcházet, případně je korigovat.