2015
Tvorba učebních textů v odborném vzdělávání
KUČERKA, Daniel, Ján KMEC, Roman HRMO, Monika KARKOVÁ, Monika KUČERKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Tvorba učebních textů v odborném vzdělávání
Name (in English)
Creation of textbooks in vocational training
Authors
KUČERKA, Daniel, Ján KMEC, Roman HRMO, Monika KARKOVÁ and Monika KUČERKOVÁ
Edition
1. vyd. Hradec Králové, Quaere 2015 : sborník příspěvků, p. 1181-1190, 10 pp. 2015
Publisher
Magnanimitas
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-80-87952-10-8
Keywords (in Czech)
učební text; vyučovací prostředky; struktura učebnice; vyhodnocení učebnice
Keywords in English
textbook; teaching resources; structure of textbooks; evaluation of textbooks
Tags
Changed: 25/6/2015 15:05, Mgr. Václav Karas
V originále
Učebné texty v odbornom vzdelávaní sú jedným zo základných študijných dokumentov v samostatnej príprave učiteľa, žiaka, respondenta kurzu a pod. Patria ku knižným, vizuálnym učebným pomôckam. Pri ich tvorbe je veľmi dôležité, aby autor dbal na základné zásady ako sú jednoduchosť a zrozumiteľnosť. Učebnica (učebný text) musí zabezpečovať zrozumiteľný obsah učiva, ktorý ovplyvňuje jej štruktúra. Štruktúrovanie učebnice je rozdelenie na jednotlivé časti. Spôsob ich zhotovenia závisí od toho, akú majú funkciu a úlohu vo výučbe.Funkcie môžu byť informačná, transformačná, aktivizačná, regulačná atď. Kvalita spracovania učebnice sa hodnotí pomocou viacerých metód, ktoré sa rôznia podľa jednotlivých autorov. Medzi významných slovenských odborníkov venujúcich sa problematike hodnotenia kvality učebníc patrí prof. Turek a v Českej republike je to prof.Průcha.
In Czech
Učební texty v odborném vzdělávání jsou jedním ze základních studijních dokumentů v samostatné přípravě učitele, žáka, respondenta kurzu apod. Patří ke knižním, vizuálním učebním pomůckám. Při jejich tvorbě je velmi důležité, aby autor dbal na základní zásady jako je jednoduchost a srozumitelnost. Učebnice (učební text) musí zabezpečovat srozumitelný obsah učiva, který ovlivňuje její strukturu. Struktura učebnice je rozdělena na jednotlivé části. Způsob jejich zhotovení závisí na tom, jakou mají funkci a úlohu ve výuce. Funkce mohou být informační, transformační, aktivizační, regulační atd. Kvalita zpracování učebnice se hodnotí pomocí vícero metod, které se různí podle jednotlivých autorů. Mezi významné slovenské odborníky věnující se problematice hodnocení kvality učebnic patří prof. Turek a v České republice je to prof. Průcha.