D 2015

Tvorba učebních textů v odborném vzdělávání

KUČERKA, Daniel, Ján KMEC, Roman HRMO, Monika KARKOVÁ, Monika KUČERKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Tvorba učebních textů v odborném vzdělávání

Název anglicky

Creation of textbooks in vocational training

Autoři

KUČERKA, Daniel, Ján KMEC, Roman HRMO, Monika KARKOVÁ a Monika KUČERKOVÁ

Vydání

1. vyd. Hradec Králové, Quaere 2015 : sborník příspěvků, od s. 1181-1190, 10 s. 2015

Nakladatel

Magnanimitas

Další údaje

Jazyk

slovenština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-80-87952-10-8

Klíčová slova česky

učební text; vyučovací prostředky; struktura učebnice; vyhodnocení učebnice

Klíčová slova anglicky

textbook; teaching resources; structure of textbooks; evaluation of textbooks

Štítky

Změněno: 25. 6. 2015 15:05, Mgr. Václav Karas

Anotace

V originále

Učebné texty v odbornom vzdelávaní sú jedným zo základných študijných dokumentov v samostatnej príprave učiteľa, žiaka, respondenta kurzu a pod. Patria ku knižným, vizuálnym učebným pomôckam. Pri ich tvorbe je veľmi dôležité, aby autor dbal na základné zásady ako sú jednoduchosť a zrozumiteľnosť. Učebnica (učebný text) musí zabezpečovať zrozumiteľný obsah učiva, ktorý ovplyvňuje jej štruktúra. Štruktúrovanie učebnice je  rozdelenie na jednotlivé časti. Spôsob ich zhotovenia závisí od toho, akú majú funkciu a úlohu vo výučbe.Funkcie môžu byť informačná, transformačná, aktivizačná, regulačná atď. Kvalita spracovania učebnice sa hodnotí pomocou viacerých metód, ktoré sa rôznia podľa jednotlivých autorov. Medzi významných slovenských odborníkov venujúcich sa problematike hodnotenia kvality učebníc patrí prof. Turek a v Českej republike je to prof.Průcha.

Česky

Učební texty v odborném vzdělávání jsou jedním ze základních studijních dokumentů v samostatné přípravě učitele, žáka, respondenta kurzu apod. Patří ke knižním, vizuálním učebním pomůckám. Při jejich tvorbě je velmi důležité, aby autor dbal na základní zásady jako je jednoduchost a srozumitelnost. Učebnice (učební text) musí zabezpečovat srozumitelný obsah učiva, který ovlivňuje její strukturu. Struktura učebnice je rozdělena na jednotlivé části. Způsob jejich zhotovení závisí na tom, jakou mají funkci a úlohu ve výuce. Funkce mohou být informační, transformační, aktivizační, regulační atd. Kvalita zpracování učebnice se hodnotí pomocí vícero metod, které se různí podle jednotlivých autorů. Mezi významné slovenské odborníky věnující se problematice hodnocení kvality učebnic patří prof. Turek a v České republice je to prof. Průcha.