D 2015

Public Production of Private and Public Goods in the Czech Republic in 2013

ROUSEK, Pavel and Marek VOCHOZKA

Basic information

Original name

Public Production of Private and Public Goods in the Czech Republic in 2013

Name in Czech

Veřejná produkce soukromých a veřejných statků v ČR v roce 2013

Authors

ROUSEK, Pavel and Marek VOCHOZKA

Edition

1. vyd. Tallinn (Estonsko), 7th international conference Economic Challenges in Enlarged Europe, p. 1-9, 9 pp. 2015

Publisher

Tallinn University of Technology

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Estonia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISSN

Keywords (in Czech)

Veřejná produkce; veřejné statky; privátní statky

Keywords in English

Public Production; Public Goods; Private Goods

Tags

KEM1
Změněno: 29/6/2015 11:01, Mgr. Václav Karas

Abstract

ORIG CZ

V originále

This publication is focused on the definition of the concept of a ‘public good’. It gives a classification of public goods according to the generally accepted definition by Samuelson and Nordhaus (2013) based on data on the production of public goods in the Czech Republic in 2013. However, the classification reveals that it is not possible to objectively incorporate the public goods produced in the Czech Republic in 2013 as public, club, merit or private. A five-degree scale ranging from the rivalry to non-rivalry of goods and from the excludability to non-excludability of goods has been chosen for the purpose of the research. Although this classification is also very subjective, it clearly reveals that the hitherto used definition of public good is not relevant. It does not enable either an objective classification or an international comparison.

In Czech

Příspěvek se věnuje především definici pojmu „veřejný statek“. Na podkladě dat o produkci statků v České republice v roce 2013 nabízí klasifikaci statků dle dosud obecně přijímané definice veřejného statku Samuelsona a Nordhause (2013). Avšak již při samotné klasifikaci se ukazuje, že nelze objektivně statky produkované v ČR v roce 2013 začlenit jako veřejné, klubové, meritní nebo soukromé. Pro samotné šetření byla zvolena vždy pětistupňová škála od rivalitních statků po nerivalitní a od vyloučitelných po nevyloučitelné. Byť i tato klasifikace nabízí velmi subjektivní pohled, naprosto zřetelně ukazuje, že dosud používané vymezení veřejného statku není relevantní. Neumožňuje objektivní klasifikaci veřejných statků, ani mezinárodní srovnání. Navíc se obecně zapomíná na poskytovatele veřejných statků a jeho motivaci veřejné statky poskytovat – stát. Příspěvek tak dochází po provedené analýze poskytnutých statků v ČR v roce 2013 a na základě předložených slovně logických argumentů k této definici veřejného statku: Za veřejný statek můžeme považovat veškerý výkon (produkovanou služby či výrobek), jenž realizuje stát (případně jím delegovaná složka), nebo jenž si stát objedná u soukromého sektoru, za účelem naplnění svého cíle. Cílem státu jako živé entity je přežít, stabilizovat se a v dlouhém časovém horizontu prosperovat.
Displayed: 9/11/2024 02:42