D
2014
Digitální gramotnost Romů končících základní školu
DOBIÁŠ, Václav
Basic information
Original name
Digitální gramotnost Romů končících základní školu
Name (in English)
Digital literacy of roma children finishing elementary school
Edition
1. vyd. České Budějovice, InteRRa 24 : sborník příspěvků, p. 158-166, 9 pp. 2014
Publisher
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ústav pedagogických věd, UTB ve Zlíně, KÚ Jk, ČPS
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Documentation, librarianship, work with information
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
digitální rozdělení; digitální gramotnost; romská menšina; internet
Keywords in English
digital divide; digital literacy; Roma community; internet
V originále
"Příspěvek porovnává digitální gramotnost Romů končících základní školu a jejich vrstevníků z majoritní společnosti. Konkrétně se věnuje možnostem přístupu k digitální technice, četnostem jejího využívání, také jak je digitální technika využívána ve volném čase, schopnostem práce na internetu a obecným schopnostem ovládání počítače. Příspěvek staví na prvních výsledcích kvalitativního výzkumu realizovaného pomocí výzkumné metody zakotvené teorie. Hlavní zjištění: Pomalejší nástup nových trendů digitálních technologií u Romské komunity a nižší schopnost práce s internetem."
In English
"The paper compares the digital literacy of Roma ending elementary school and their colleague from the major society. Specifically, it deals with the possibilities of access to digital technology, the frequency of its use, how they use digital technology in their free time, the ability to work on the Internet and computer use capabilities. The paper builds on the first results of qualitative research realized using the grounded theory research design. The main findings are: Slower diffusion of new trends in digital technologies in Roma communities and smaller ability to work with the Internet."
Displayed: 2/11/2024 22:00