D 2014

Digitální gramotnost Romů končících základní školu

DOBIÁŠ, Václav

Basic information

Original name

Digitální gramotnost Romů končících základní školu

Name (in English)

Digital literacy of roma children finishing elementary school

Authors

DOBIÁŠ, Václav

Edition

1. vyd. České Budějovice, InteRRa 24 : sborník příspěvků, p. 158-166, 9 pp. 2014

Publisher

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ústav pedagogických věd, UTB ve Zlíně, KÚ Jk, ČPS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Documentation, librarianship, work with information

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-7394-471-1

Keywords (in Czech)

digitální rozdělení; digitální gramotnost; romská menšina; internet

Keywords in English

digital divide; digital literacy; Roma community; internet

Tags

KPV3
Změněno: 23/2/2015 11:02, Mgr. Václav Karas

Abstract

ORIG EN

V originále

"Příspěvek porovnává digitální gramotnost Romů končících základní školu a jejich vrstevníků z majoritní společnosti. Konkrétně se věnuje možnostem přístupu k digitální technice, četnostem jejího využívání, také jak je digitální technika využívána ve volném čase, schopnostem práce na internetu a obecným schopnostem ovládání počítače. Příspěvek staví na prvních výsledcích kvalitativního výzkumu realizovaného pomocí výzkumné metody zakotvené teorie. Hlavní zjištění: Pomalejší nástup nových trendů digitálních technologií u Romské komunity a nižší schopnost práce s internetem."

In English

"The paper compares the digital literacy of Roma ending elementary school and their colleague from the major society. Specifically, it deals with the possibilities of access to digital technology, the frequency of its use, how they use digital technology in their free time, the ability to work on the Internet and computer use capabilities. The paper builds on the first results of qualitative research realized using the grounded theory research design. The main findings are: Slower diffusion of new trends in digital technologies in Roma communities and smaller ability to work with the Internet."
Displayed: 2/11/2024 22:00