D 2014

Digitální gramotnost sociálněvyloučených adolescentů

DOBIÁŠ, Václav

Basic information

Original name

Digitální gramotnost sociálněvyloučených adolescentů

Name (in English)

Digital literacy of socially excluded adolescents

Authors

DOBIÁŠ, Václav

Edition

1. vyd. Ostrava, Information and Communication Technology in Education : sborník příspěvků, p. 4-21, 18 pp. 2014

Publisher

Univesity of Ostrava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Documentation, librarianship, work with information

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-7464-667-6

Keywords (in Czech)

Digitální rozdělení; digitální gramotnost; romská menšina; internet; sociální vyloučení

Keywords in English

Digital divide; digital literacy; Roma community; internet; social exclusion

Tags

Změněno: 23/2/2015 11:02, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

"Příspěvek shrnuje autorovy dosavadní výsledky práce. Detailně je popsán návrh výzkumu, a také jsou zde rozebrána teoretická východiska vedoucí k realizaci výzkumu. V praktické části jsou porovnány možnosti přístupu k digitální technice, druhy volnočasových aktivit na digitální technice a dovednosti práce s digitální technikou mezi romským adolescenty a jejich majoritními vrstevníky. Hlavní zjištění: Pomalejší nástup nových trendů digitálních technologií u vyloučených komunit a jejich nižší dovednost práce s internetem. "

In English

"The paper summarizes the author of the work. Describes in detail the research proposal, with theoretical basis leading to the realization of research in the practical section on comparing digital literacy marginalized adolescents ended elementary school and the majority of adolescents ended elementary school shown major differences in access to digital technology, among them Main findings: Slower emergence of new trends in digital technology excluded communities and their lower ability to work with the Internet."