D 2014

Neologisms in the Internet Blogs

LUSTOVÁ, Helena and Zdeněk CAHA

Basic information

Original name

Neologisms in the Internet Blogs

Name in Czech

Neologismy v internetových blozích

Authors

LUSTOVÁ, Helena and Zdeněk CAHA

Edition

1. vyd. Hradec Králové, MMK 2014 : sborník příspěvků, p. 1808-1816, 9 pp. 2014

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87952-07-8

Keywords (in Czech)

neologismy; slovotvorba; oklešťování; skládání; akronymy; afixace

Keywords in English

neologism; word formation; clipping; compounding; acronymy; affixation

Tags

Změněno: 6/2/2015 15:39, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

The article explores and evaluates the frequency and number of neologisms in English language. It briefly explains the quantitative and qualitative changes in words, a process known as word-formation, which leads to the creation of new words. From authentic text appearing on web blogs, a sample of 25 words is extracted and compiled on an illustrative graph. The article briefly characterizes and explains the basic processes of word formation, and the words found are listed in the relevant type of word formation and to each type a short sample of authentic text is given. The article also points out the dynamics and speed of word formation which is typical for blogs. New words quickly appear or are forgotten according to the current fashion trend.

In Czech

Článek zkoumá a hodnotí frekvenci a četnost výskytu neologismů v anglickém jazyce. Stručně popisuje kvantitativní a kvalitativní změny v rámci slovotvorby – procesu vytváření nových slov. 25 neologismů nalezených v autentických textech v internetových blozích je dle parametrů zobrazeno v grafu. Procesy slovotvorby jsou v podkapitolách vysvětleny a nalezené korespondující neologismy jsou spolu s autentickým textem vypsány. Článek také zdůrazňuje dynamiku a rychlost slovotvorby typické pro internetové blogy. Neologismy rychle vznikají a také zanikají dle aktuálního módního trendu.