V originále
The paper deals with text semantic analysis applied within educational and training processes. It contains an overview of approaches and methods concerned to semantic analysis of text written in a natural language (TNL text). The Latent Semantic Analysis (LSA) is considered to be the most significant method applied for the abovementioned purposes. However, there are several different approaches methods as well. On the other hand, the TNL text semantic analysis is considered to be a process and we propose a new TNL text semantic analysis approach based on PBPL Equation solution, which is usually applied for process modeling. Subsequently, the PBPL Equation solution for TNL semantic analysis results are presented together with their application in TNL text content understanding, which might create basis for different types of tests.
In Czech
Příspěvek se zabývá uplatněním sémantické analýzy textu v procesu vzdělávání. Obsahuje přehled přístupů k řešení dané problematiky - tedy sémantické analýzy textu psaného v přirozeném jazyce (dále jen TnL text). Přístup založený na uplatnění latentní sémantické analýzy se pokládá za nejvýznamnější, který se používá pro dané účely. Nicméně existují i jiné přístupy a metody. Jednou z dalších metod je sémantická analýza TnL textu na bázi řešení základní rovnice pro lingvistické modelování byznys procesů (dále jen rovnice PBPL) aplikované na sémantickou analýze TnL Textu. V příspěvku jsou také prezentovány výsledky takového řešení, které lze aplikovat na různé typy testů.