STAŠÁK, Jozef and Jaroslav KULTAN. Text Semantic Analysis applied for Educational and Training Purposes. JOURNAL OF KNOWLEDGE SOCIETY. Pardubice: Doc. RNDr. Bohdan Linda, PhD., 2014, roč. 2, No 1, p. 28-48. ISSN 2336-2561.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Text Semantic Analysis applied for Educational and Training Purposes
Authors STAŠÁK, Jozef and Jaroslav KULTAN.
Edition JOURNAL OF KNOWLEDGE SOCIETY, Pardubice, Doc. RNDr. Bohdan Linda, PhD. 2014, 2336-2561.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) text v prirodzenom jazyku; TNL text; sémantická analýza textu; rovnica PBPL; riešenia pre rôzne typy testov
Keywords in English Text written in natural language; TNL text; text semantic analysis; PBPL Equation; different test type solution
Tags KEM2
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 3/2/2015 10:53.
Abstract
The paper deals with text semantic analysis applied within educational and training processes. It contains an overview of approaches and methods concerned to semantic analysis of text written in a natural language (TNL text). The Latent Semantic Analysis (LSA) is considered to be the most significant method applied for the abovementioned purposes. However, there are several different approaches methods as well. On the other hand, the TNL text semantic analysis is considered to be a process and we propose a new TNL text semantic analysis approach based on PBPL Equation solution, which is usually applied for process modeling. Subsequently, the PBPL Equation solution for TNL semantic analysis results are presented together with their application in TNL text content understanding, which might create basis for different types of tests.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zabývá uplatněním sémantické analýzy textu v procesu vzdělávání. Obsahuje přehled přístupů k řešení dané problematiky - tedy sémantické analýzy textu psaného v přirozeném jazyce (dále jen TnL text). Přístup založený na uplatnění latentní sémantické analýzy se pokládá za nejvýznamnější, který se používá pro dané účely. Nicméně existují i jiné přístupy a metody. Jednou z dalších metod je sémantická analýza TnL textu na bázi řešení základní rovnice pro lingvistické modelování byznys procesů (dále jen rovnice PBPL) aplikované na sémantickou analýze TnL Textu. V příspěvku jsou také prezentovány výsledky takového řešení, které lze aplikovat na různé typy testů.
PrintDisplayed: 25/4/2024 14:13