V originále
Loyalty programs are currently a widespread tool using by retailers to gain a loyal customer. The main aim of loyalty programs is to provide the customer an advantage for repeat purchases in particular retail units. The main aim of this article is to describe the loyalty programs importance and also to analyse and compare the loyalty programs of selected retail chains. Based on the analysis of the ten retailers with the largest turnover in the Czech Republic, Russia, Poland and Germany, it is clear that the most common type of loyalty programs are combined ones. These programs provide not only discounts (for members of loyalty club), but also other benefits. Very specific loyalty programs are offered in Germany, where a number of retail chains are grouped in one large partnership loyalty program.
In Czech
Věrnostní programy jsou dnes velmi rozšířeným způsobem, který používají obchodníci k získání věrných zákazníků. Hlavním cílem věrnostních programů je poskytnout zákazníkovi výhody za opakované nákupy ve stejné obchodní jednotce. Hlavním cílem tohoto článku je provedení analýzy a komparace věrnostních programů vybraných maloobchodních jednotek. Na základě analýzy největších obchodních řetězců (dle obratu) v České republice, Polsku, Rusku a Německu je zřejmé, že nejtypičtějším věrnostním programem je kombinovaný typ. Tyto programy poskytují nejen slevy (pro členy věrnostního klubu), ale též další výhody. Velmi specifický je věrnostní systém v Německu, kde se několik obchodních řetězců a dalších obchodníků dohodlo a vytvořilo jeden velký věrnostní program pro své zákazníky