J 2014

Vliv ekonomické krize na vývoj tržeb v maloobchodě

KUČERA, Lukáš

Basic information

Original name

Vliv ekonomické krize na vývoj tržeb v maloobchodě

Name (in English)

The economic crisis impact on the revenues development in retail

Authors

KUČERA, Lukáš

Edition

Logos polytechnikos, Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2014, 1804-3682

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

ekonomická krize; maloobchod; tržby; hrubý domácí produkt

Keywords in English

economic Crisis; retail; revenues; gross domestic product

Tags

Změněno: 23/1/2015 11:47, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Ekonomická krize se projevila téměř ve všech odvětvích národního hospodářství, tedy i ve sféře maloobchodu. Cílem tohoto článku je analyzovat dopad ekonomické krize na tržby v maloobchodě a také posoudit, zda má vývoj ekonomiky (měřený ukazatelem hrubého národního důchodu resp. velikostí spotřebních výdajů domácností) vliv na vývoj těchto tržeb. Z článku je zřejmé, že ekonomická krize postihla nejvíce malé a střední obchodníky, zatímco tržby TOP 10 tuzemských maloobchodníků, tj. velkých mezinárodních maloobchodních řetězců, rostly i v letech nejvíce postižených krizí

In English

The economic crisis has resulted in most, if not all, sectors of domestic economy including retail. The aim of this article is to analyse the economic crisis impact on revenues in the domestic retail sector and also to assess whether the development of retail revenues depends on the actual economic situation (measured with the gross national income and removed gross domestic product). Unfortunately the economic crisis has affected more small and medium-sized independent retailers, while large international retailers’ revenues increased also in years when the crisis has spread the most. From a statistical processing it is clear that there is a very strong correlation between the revenues development in the domestic retail sector and the gross national income development (and also removed gross domestic product) in the Czech Republic as well as the dependence between ten major domestic retailers’ revenues and the gross national income development of the Czech Republic