J 2014

When a Child Should Learn Another Language

LUSTOVÁ, Helena

Basic information

Original name

When a Child Should Learn Another Language

Name in Czech

Kdy začít s výukou cizího jazyka u dětí

Authors

LUSTOVÁ, Helena

Edition

Lingua Viva, České Budějovice, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2014, 1801-1489

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

jazyk; mysl; vnímání; schopnost; psychologie; metoda; mapování pomocí magnetické resonance (MRI).

Keywords in English

language; mind; perception; ability; psychology; method; Magnetic Resonance Imaging (MRI)

Tags

KCJ1
Změněno: 15/12/2014 10:22, Mgr. Václav Karas

Abstract

ORIG CZ

V originále

This article responds to an article published in the journal Mladá Fronta Dnes. The key question of this article was whether the Czech children should start with English language in kindergarten. Respondent of this opinion declared his view mainly by the fact that a child has to master the mother tongue first before learning another one. The article highlights the exceptional abilities of children's senses and thinking that enable very young children to handle other languages with much greater efficiency, less stress and more interest. The argument is supplemented with results of scientific research that examines the activities of the human brain using Magnetic Resonance Imaging (MRI), as well as developmental psychology. The current situation of foreign language teaching in the Czech Republic is evaluated, including the successful method of teaching English for young children from a toddler age, whose founder is an English woman named Helen Doron.

In Czech

Autorův příspěvek je reakcí na článek, který byl otištěn v periodiku Mladá Fronta Dnes. Klíčovou otázkou tohoto článku bylo, zda by se české děti měly začít učit anglický jazyk již v mateřské škole. Odpůrce tohoto stanoviska deklaroval svůj názor hlavně tím, že dítě má nejprve zvládnout svůj mateřský jazyk, než se začne učit jiný. Autorův příspěvek poukazuje na výjimečné schopnosti dětských smyslů a myšlení, které velmi malým dětem umožňují zvládat ostatní jazyky s mnohem větší efektivitou, menší námahou a větším zaujetím. Tato tvrzení autor deklaruje uvedením výsledků vědeckého výzkumu, který zkoumá činnost lidského mozku pomocí metody Magnetic Resonance Imaging (MRI), a také poznatků vývojové psychologie. V příspěvku je místo věnováno současné situaci výuky cizích jazyků v České Republice. Uvedena je také úspěšná metoda výuky angličtiny malých dětí již od batolecího věku, jejíž zakladatelkou je Angličanka Helen Doron.
Displayed: 16/11/2024 06:19