Detailed Information on Publication Record
2014
Výsledky dotazníkového šetření k řízení kvality českých neuniverzitních vysokých škol
MULAČ, Petr and Věra MULAČOVÁBasic information
Original name
Výsledky dotazníkového šetření k řízení kvality českých neuniverzitních vysokých škol
Name (in English)
The results of the survey regarding quality management of Czech non-universities
Authors
MULAČ, Petr and Věra MULAČOVÁ
Edition
1. vyd. Jihlava, Konkurence: sborník příspěvků, p. 165-173, 9 pp. 2014
Publisher
Vysoká škola polytechnická Jihlava
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-80-87035-91-7
Keywords (in Czech)
zabezpečování kvality; neuniverzitní škola; výsledky dotazníkového šetření
Keywords in English
quality assurance; non-university; results of questionnaire survey
Tags
Změněno: 3/12/2014 11:29, Mgr. Václav Karas
V originále
Tento příspěvek se zabývá problematikou zabezpečování kvality na profesně orientovaných vysokých školách v České republice. Stručně charakterizuje pojmy profesně orientovaná vysoká škola a neuniverzita a jejich současnou strukturu. Vychází z dotazníkového šetření mezi neuniverzitními vysokými školami a jeho cílem je seznámit s výsledky analýzy přístupů k zabezpečování kvality na českých neuniverzitních vysokých školách. Zjištěný přístup institucí je velice odlišný. Velké neuniverzitní školy používají formalizovaný přístup, zatímco malé instituce nepovažují faktor kvality za přínos pro vlastní řízení, ale spíše jako skutečnost ovlivňující konkurenční pozici školy a případný certifikát jako marketingovou výhodu.
In English
The paper picked a topic of quality assurance on professionally oriented higher education institutions in the Czech Republic. Briefly describes the concepts of higher professionally oriented schools and term of non-university and their current structure. Based on a questionnaire survey among non-university higher education institutions the paper aims to present the results of analysis approaches to quality assurance for Czech non-university higher education. This approach is considerably diverse. A formalized approach is used by large institutions. Smaller private non-universities do not consider the quality factor for thecontribution to the management itself, but rather as matters affecting the competitive position of the school and any certificate as a marketing advantage.