D 2014

Výsledky dotazníkového šetření k řízení kvality českých neuniverzitních vysokých škol

MULAČ, Petr and Věra MULAČOVÁ

Basic information

Original name

Výsledky dotazníkového šetření k řízení kvality českých neuniverzitních vysokých škol

Name (in English)

The results of the survey regarding quality management of Czech non-universities

Authors

MULAČ, Petr and Věra MULAČOVÁ

Edition

1. vyd. Jihlava, Konkurence: sborník příspěvků, p. 165-173, 9 pp. 2014

Publisher

Vysoká škola polytechnická Jihlava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87035-91-7

Keywords (in Czech)

zabezpečování kvality; neuniverzitní škola; výsledky dotazníkového šetření

Keywords in English

quality assurance; non-university; results of questionnaire survey

Tags

Změněno: 3/12/2014 11:29, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Tento příspěvek se zabývá problematikou zabezpečování kvality na profesně orientovaných vysokých školách v České republice. Stručně charakterizuje pojmy profesně orientovaná vysoká škola a neuniverzita a jejich současnou strukturu. Vychází z dotazníkového šetření mezi neuniverzitními vysokými školami a jeho cílem je seznámit s výsledky analýzy přístupů k zabezpečování kvality na českých neuniverzitních vysokých školách. Zjištěný přístup institucí je velice odlišný. Velké neuniverzitní školy používají formalizovaný přístup, zatímco malé instituce nepovažují faktor kvality za přínos pro vlastní řízení, ale spíše jako skutečnost ovlivňující konkurenční pozici školy a případný certifikát jako marketingovou výhodu.

In English

The paper picked a topic of quality assurance on professionally oriented higher education institutions in the Czech Republic. Briefly describes the concepts of higher professionally oriented schools and term of non-university and their current structure. Based on a questionnaire survey among non-university higher education institutions the paper aims to present the results of analysis approaches to quality assurance for Czech non-university higher education. This approach is considerably diverse. A formalized approach is used by large institutions. Smaller private non-universities do not consider the quality factor for thecontribution to the management itself, but rather as matters affecting the competitive position of the school and any certificate as a marketing advantage.