J 2014

Internet, social sciences and humanities

STELLNER, František and Marek VOKOUN

Basic information

Original name

Internet, social sciences and humanities

Name in Czech

Internet a společenské a humanitní vědy

Authors

STELLNER, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marek VOKOUN (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Human Affairs: Postdisciplinary Humanities & Social Sciences Quarterly, Wien, Springer Verlag, 2014, 1210-3055

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/75081431:_____/14:00000408

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

internet;společenské vědy; státní podpora vědy; impakt faktor;ekonomie;historie; generační mezera

Keywords in English

internet;social sciences;academic policy;impact factor;economics;history; generation gap

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/4/2015 08:26, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

The paper deals with the state of the social sciences after the boom of internet services in the Czech Republic in the 1990s. The results of our survey, based on 512 responses from the economics and history departments of major Czech public universities, show that internet services are considered a quality factor for academic output; however, the issues of plagiarism, a lack of resource criticism, inadequacy of impact factor-based evaluations, poor academic training for the new generation of social scientists, the failure of state academic policy, and the generation gap make further development in the Czech social sciences rather problematic. As a result we recommend creating a better communication link between policy makers and scholars, reforming the current state policy which encourages lower quality academic output, and improving academic training, which requires a more individual approach, and also placing higher demands on social scientists

In Czech

Příspěvek se zabývá stavem společenských věd po rapidním rozvoji internetových služeb v České republice v devadesátých letech dvacátého století. Výsledky jsou postaveny na analýze reprezentativního vzorku 512 odpovědí akademických pracovníků z oboru ekonomie a historie, kteří působí na významné české veřejné vysoké škole. Ukazují, že internetové služby jsou považovány za faktor zvyšující kvalitu akademické práce. Nicméně plagiátorství, nedostatečná kritika zdrojů, nepřiměřenost hodnocení založená na impakt faktorech, nedostatečné školení v oblasti akademické práce u nové generace společenskovědních vědců, selhání státní politiky a generační propast jsou problémové faktory, které mají za následek, že další rozvoj českých společenských věd je poněkud problematický. V důsledku toho doporučujeme vytvořit lepší komunikační spojení mezi tvůrci politik a vědci, reformovat stávající státní politiku, která stále podporuje méně kvalitní akademické výstupy a dále zlepšovat vzdělávání v oblasti akademické práce, které vyžaduje individuální přístup a klade vyšší nároky na společenskovědní vědce.