D 2014

Osobnost učitele a jeho vyučovací styl jako nejmocnější nástroje ovlivňování žáků ve výukovém procesu na základní škole

HRUŠKOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

Osobnost učitele a jeho vyučovací styl jako nejmocnější nástroje ovlivňování žáků ve výukovém procesu na základní škole

Název anglicky

Personality of the Teacher and his teaching style as the the most powerful tools to influence pupils in the leaning process at primary School

Autoři

HRUŠKOVÁ, Lenka

Vydání

1. vyd. Brno, Vytváření příležitostí pro vzdělávání všech dětí na 1. stupni ZŠ : sborník příspěvků, od s. 35-45, 11 s. 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita Brno

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-80-210-6889-6

Klíčová slova česky

NEO – osobnostní inventář; negativní emoce; přívětivost; interpersonální chování

Klíčová slova anglicky

NEO personality inventory; negative emotions; amiability; interpersonal behavior

Štítky

Změněno: 19. 9. 2014 11:56, Mgr. Václav Karas

Anotace

V originále

Osobnost učitele a jeho vyučovací styl jsou nejmocnější nástroje ovlivňování žáků a to především ve výukovém procesu na základní škole. V současném století vědomostí, kdy se klade stále větší důraz na sebevýchovu, autoregulaci a autonomii a žáka při učení, by měl být učitel spíše facilitátorem než zásobárnou vědomostí.Pokud jde o poznávání osobnosti učitele, má dnes psychologie vedle pozorování, rozhovoru a anamnézy velké množství dalších diagnostických metod. Zajímavá je např. metoda Q sort Carla Ransoma Rogerse, která zjišťuje podmínky důvěry žáka k učiteli. Diagnostika osobnosti se opírá např. o metody jednorozměrné (unidimenzionální), KSAT (Škála klasické sociálně situační anxiety a trémy O. Kondáše), Inventář agrese (B-D-I), STAI (škálu úzkosti) či N -5, neurotický dotazník, který jsme při našem výzkumu uplatnili my.

Anglicky

Personality of the teacher and his teaching style are the most powerful tools to influence the learning process at primary school. In this century, also called a Century of Knowledge, self-education, auto-regulation and autonomy of the student during the learning process are more and more emphasized. The teacher should rather play the role of a facilitator than being a reservoir of knowledge. When it comes to the assessment of teacher’s personality, current psychology employs, besides observation, interview and anamnesis, a diversity of diagnostic methods. An interesting example is the Carl Ransom Rogers‘s Q-sort method that detects the conditions of student‘s trust in the teacher. Personality diagnostics is based, among others, on unidimensional methods, the Kondas scale of classical, social-situational anxiety and stage-fright (KSAT), Aggression Inventory (BD- I), STAI (anxiety inventory) or N-5, Neurotic questionnaire applied in this research.