V originále
Osobnost učitele a jeho vyučovací styl jsou nejmocnější nástroje ovlivňování žáků a to především ve výukovém procesu na základní škole. V současném století vědomostí, kdy se klade stále větší důraz na sebevýchovu, autoregulaci a autonomii a žáka při učení, by měl být učitel spíše facilitátorem než zásobárnou vědomostí.Pokud jde o poznávání osobnosti učitele, má dnes psychologie vedle pozorování, rozhovoru a anamnézy velké množství dalších diagnostických metod. Zajímavá je např. metoda Q sort Carla Ransoma Rogerse, která zjišťuje podmínky důvěry žáka k učiteli. Diagnostika osobnosti se opírá např. o metody jednorozměrné (unidimenzionální), KSAT (Škála klasické sociálně situační anxiety a trémy O. Kondáše), Inventář agrese (B-D-I), STAI (škálu úzkosti) či N -5, neurotický dotazník, který jsme při našem výzkumu uplatnili my.
Anglicky
Personality of the teacher and his teaching style are the most powerful tools to influence the learning process at primary school. In this century, also called a Century of Knowledge, self-education, auto-regulation and autonomy of the student during the learning process are more and more emphasized. The teacher should rather play the role of a facilitator than being a reservoir of knowledge. When it comes to the assessment of teacher’s personality, current psychology employs, besides observation, interview and anamnesis, a diversity of diagnostic methods. An interesting example is the Carl Ransom Rogers‘s Q-sort method that detects the conditions of student‘s trust in the teacher. Personality diagnostics is based, among others, on unidimensional methods, the Kondas scale of classical, social-situational anxiety and stage-fright (KSAT), Aggression Inventory (BD- I), STAI (anxiety inventory) or N-5, Neurotic questionnaire applied in this research.