ŠTÚR, Milan, Radka VANÍČKOVÁ and Iveta KMECOVÁ. Finanční gramotnost ako základný pilier konkurenceschopnosti (Financial literacy as a fundamental pillar of competitiveness). In Vysoká škola polytechnická v Jihlavě. Konkurence : sborník příspěvků. 1. vydání. Jihlava: College of Polytechnics Jihlava, Department of economic studies, Proccedings of 6th annual international scientific conference COMPETITION. p. 264 - 273, 326 pp. ISBN 978-80-87035-91-7. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Finanční gramotnost ako základný pilier konkurenceschopnosti
Name in Czech Finanční gramotnost jako základní pilíř konkurenceschopnosti
Name (in English) Financial literacy as a fundamental pillar of competitiveness
Authors ŠTÚR, Milan, Radka VANÍČKOVÁ and Iveta KMECOVÁ.
Edition 1. vydání. Jihlava, Konkurence : sborník příspěvků, p. 264 - 273, 326 pp. 2014.
Publisher College of Polytechnics Jihlava, Department of economic studies, Proccedings of 6th annual international scientific conference COMPETITION
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-87035-91-7
Keywords (in Czech) finanční gramotnost, konkurenceschopnost, celoživotní vzdělávání
Keywords in English financial literacy, competitiveness, lifelong learning
Tags KEM2, PRJ_1, PRJ_2
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Radka Vaníčková, Ph.D., MBA, učo 15363. Changed: 21/9/2015 07:42.
Abstract
Je veľmi dôležité, aby obyvatelia rozumeli fungovaniu domácností a osobným financiám, a tiež aby mali prehľad o možnostiach vlastného aktívneho zapojenia sa do diania v národnom hospodárstve v pozícii podnikateľov ako samostatne zárobkovo činných osôb. Preto je významné popri výchove k podnikaniu zabezpečovať tiež kvalitné celoplošné formovanie k základnej finančnej a ekonomickej gramotnosti. Bez rozvinutého finančného a podnikateľského povedomia možno len ťažko dosiahnuť, aby sa ľudia tvorivo, aktívne a zároveň kvalifikovane zapájali do trhových procesov a zabezpečovali tak efektívne fungovanie národného hospodárstva. Preto v príspevku poukazujeme na vybrané prieskumy zamerané na finančnú gramotnosť a možnosti realizácie výučby tejto gramotnosti v procese celoživotného vzdelávania.
Abstract (in Czech)
Je velmi důležité, aby obyvatelé rozuměli fungování domácnosti a osobním financím, ale také aby měli přehled o možnostech vlastního aktivního zapojení do dění v národním hospodářství v roli samostatných podnikatelů. Bez rozvinutého finančního a ekonomického podvědomí velmi těžce a obtížně dosáhnout tvořivých procesů funkčního národního hospodářství. V příspěvku poukazujeme na vybranné průzkumy zaměřené na finanční gramotnost a možnosti realizace výuky v oblasti gramotné způsobilosti v procese celoživotního vzdělávání a učení.
Abstract (in English)
It is very important that residents understand the functioning of the household and personal finance, and also to have an overview about the possibilities of their own active involvement in the affairs of the national economy in a position of entrepreneurs as self-employed persons. It is therefore important addition to the entrepreneurship education also provide quality nationwide forming the base of financial and economic literacy. Without developed financial and entrepreneurial awareness are hard to make people creative, active, and also competently engage in market processes, ensuring the effective functioning of the national economy. Therefore, in this paper we highlight the selected surveys of financial literacy and the possibility of implementing this teaching literacy in lifelong learning.
PrintDisplayed: 28/3/2024 17:41