NAVRÁTIL, Josef, Kamil PÍCHA, Stanislav MARTINÁT, Jaroslav KNOTEK, Tomáš KUČERA, Zuzana BALOUNOVÁ, Vivian Lee WHITE, Roman ŠVEC and Josef RAJCHARD. A model for the identification of areas favourable for the development of tourism: A case study of the Šumava Mts. and South Bohemia tourist regions (Czech Republic). Moravian Geographical Reports. Brno: Academy of Sciences of the Czech Republic, roč. 21, No 1, p. 25-40. ISSN 1210-8812. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name A model for the identification of areas favourable for the development of tourism: A case study of the Šumava Mts. and South Bohemia tourist regions (Czech Republic)
Name in Czech Model identifikace rozvojových oblastí cestovního ruchu: Turistické regiony Šumava a Jižní Čechy (Česká Republika]
Authors NAVRÁTIL, Josef (203 Czech Republic, guarantor), Kamil PÍCHA (203 Czech Republic), Stanislav MARTINÁT (203 Czech Republic), Jaroslav KNOTEK (203 Czech Republic), Tomáš KUČERA (203 Czech Republic), Zuzana BALOUNOVÁ (203 Czech Republic), Vivian Lee WHITE (380 Italy, belonging to the institution), Roman ŠVEC (203 Czech Republic) and Josef RAJCHARD (203 Czech Republic).
Edition Moravian Geographical Reports, Brno, Academy of Sciences of the Czech Republic, 2013, 1210-8812.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/13:00000396
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
UT WoS 000320983800003
Keywords (in Czech) GIS; cestovní ruch; rozvoj; model; Šumavy a Jižní Čechy turistické oblasti; Česká republika
Keywords in English GIS; tourism; development; model; Šumava Mts. and South Bohemia tourist regions; Czech Republic
Tags IF, KCRM2, RIV14
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 13/4/2015 16:00.
Abstract
A basis for the identification of potential tourist development areas was defined as a combined use of the model of area load by visitors, the territorially-located database of tourist attractions, and the perception of their attractiveness by visitors. A distinctive inequality was identified in the area load and the distribution of tourist attractions. The areas of development were determined on the basis of a difference between the relative attendance and the relative attractiveness of the partial territorial units of a regular hexagonal network, sized approximately 3 km2, with a concurrent requirement of above-average total attractiveness.
Abstract (in Czech)
Základem pro identifikaci potenciálních rozvojových oblastí se stalo kombinované využití modelu zatíženosti oblasti návštěvností, územně lokalizované databáze atraktivit cestovního ruchu a percepce míry jejich atraktivnosti návštěvníky oblasti. Identifikována byla výrazná nerovnoměrnost v zatížení oblasti cestovním ruchem a nerovnoměrnosti v rozmístění atraktivit cestovního ruchu. Rozvojové oblasti byly určeny na základě rozdílu relativní návštěvnosti a relativní atraktivity v dílčích územních jednotkách pravidelné šestiúhelníkové sítě, jejichž přibližná rozloha je 3 km2 , a při současně splněném požadavku na nadprůměrnou hodnotu celkové atraktivnosti.
PrintDisplayed: 29/3/2024 11:43