D 2013

Úroveň cizojazyčných řečových dovedností v počáteční výuce

HRUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Úroveň cizojazyčných řečových dovedností v počáteční výuce

Name (in English)

The level of foreign language speaking skills in teaching pupils of an early age

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka

Edition

1. vyd. Nitra, Cudzie jazyky a kultúry : sborník příspěvků, p. 81-88, 8 pp. 2013

Publisher

PF UKF Nitra

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-558-0462-0

Tags

Změněno: 15/4/2014 13:30, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá úrovní cizojazyčných řečových dovedností u žáků čtvrtých a pátých tříd; u těch, kteří začali s ranou cizojazyčnou výukou od 1. třídy a žáků, kteří si začali osvojovat anglický jazyk až od 3. třídy základní školy. Hodnocení úrovně cizojazyčné výuky je založeno na standardizhovaných jazykových testech anglického jazyka Cambridge Young Learners na úrovni deskriptoru A 1 Společného evropského referenčního rámce. Tento test byl zaměřen na všechny čtyři cizojazyčné řečové dovednosti: na práci s cizojazyčným textem (na gramatickou a lexikální stránku), na psaní, mluvení a na porozumění slyšenému slovu. Test Cambridge Young Learners, který byl použit pro získávání hodnot, byl formulován pro žáky od 7 do 12 let. Testování jednotlivých řečových dovedností probíhalo ve třinácti vybraných školách v České republice ve čtvrtých a pátých ročnících; původní vzorek měl čítat kolem 800 respondentů.

In English

This paper deals with the level of foreign language speaking skills in the fourth and fifth grade pupils who started to learn a foreign language at an early age, i.e. in the kindergarten or the first grade, and in pupils who began to learn English in the third grade. The evaluation of the foreign language teaching level is based on standardized English tests Cambridge Young Learners that refer to Al of the Common European Reference Framework level descriptors. This testing focused at all four foreign language skills: ability to work with a foreign language text (grammar and vocabulary), writing, speaking and listening comprehension. The Cambridge Young Learners Tests, that were used for data acquisition, has been specially formulated for children from seven to twelve years of age. The testing of particular language skills took place at thirteen selected schools in the Czech Republic ant the sample of respondents consisted of about 800 fifth graders.