V originále
Příspěvek se zabývá úrovní cizojazyčných řečových dovedností u žáků čtvrtých a pátých tříd; u těch, kteří začali s ranou cizojazyčnou výukou od 1. třídy a žáků, kteří si začali osvojovat anglický jazyk až od 3. třídy základní školy. Hodnocení úrovně cizojazyčné výuky je založeno na standardizhovaných jazykových testech anglického jazyka Cambridge Young Learners na úrovni deskriptoru A 1 Společného evropského referenčního rámce. Tento test byl zaměřen na všechny čtyři cizojazyčné řečové dovednosti: na práci s cizojazyčným textem (na gramatickou a lexikální stránku), na psaní, mluvení a na porozumění slyšenému slovu. Test Cambridge Young Learners, který byl použit pro získávání hodnot, byl formulován pro žáky od 7 do 12 let. Testování jednotlivých řečových dovedností probíhalo ve třinácti vybraných školách v České republice ve čtvrtých a pátých ročnících; původní vzorek měl čítat kolem 800 respondentů.
Anglicky
This paper deals with the level of foreign language speaking skills in the fourth and fifth grade pupils who started to learn a foreign language at an early age, i.e. in the kindergarten or the first grade, and in pupils who began to learn English in the third grade. The evaluation of the foreign language teaching level is based on standardized English tests Cambridge Young Learners that refer to Al of the Common European Reference Framework level descriptors. This testing focused at all four foreign language skills: ability to work with a foreign language text (grammar and vocabulary), writing, speaking and listening comprehension. The Cambridge Young Learners Tests, that were used for data acquisition, has been specially formulated for children from seven to twelve years of age. The testing of particular language skills took place at thirteen selected schools in the Czech Republic ant the sample of respondents consisted of about 800 fifth graders.