J 2014

O podchodach v modelirovanii transportnoj dinamiki

JELÍNEK, Jiří a Jana VYSOKÁ

Základní údaje

Originální název

O podchodach v modelirovanii transportnoj dinamiki

Název česky

O přístupech k modelování dopravní dynamiky

Název anglicky

On approaches to modeling traffic dynamics

Autoři

JELÍNEK, Jiří a Jana VYSOKÁ

Vydání

Vestnik Astrachanskogo gosudarstvennogo techničeskogo universiteta, Astrachan’ Astrachanskij gosudarstvennyj techničeskij universitet, 2014, 2072-9502

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10101 Pure mathematics

Stát vydavatele

Rusko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Klíčová slova česky

hustota; toková funkce; rychlost; numerická metoda; simulace; multiagentní modelování

Klíčová slova anglicky

density; flow function; velocity; simulation; traffic; multiagent modeling

Štítky

KPV1, MAT_1, MAT_2, MAT_3
Změněno: 7. 5. 2014 13:01, Věra Kostková

Anotace

ORIG CZ EN

V originále

Dviženije transportnych sredstv po doroge možet byt’smodelirovano po-raznomu. V bol’šinstve slučajev eto mikroskopičeskije i makroskopičeskije modeli i ich kombinacii. Mikroskopičeskije modeli detal’no opisyvajut povedenije otdel’nych transportnych sredstv i ich vzaimodejstvije drug s drugom, makroskopičeskije modeli izučajut transportnyje potoki po analogii s potokami židkosti pri jeje protekanii po vodostoku.Provoditsja sravnenije dvuch podchodov v rešenii prostoj dorožno-transportnoj situacii. Makroskopičeskaja model’ ispolzujet dlja rešenija problemy odin iz čislennych metodov, kotoryj primenjajetsja dlja rešenija parcial’nych differencial’nych uravnenij, opisyvajuščich dannuju situaciju, a mikroskopičeskaja model’ predstavljajet soboj imitaciju dviženija otdel’nych transportnych sredstv. Provedeno sravnenije dinamiki plotnosti dorožnogo dviženija na opredelennom učastke dorogi i v konkretnyj otrezok vremeni pri pomošči vyšenazvannych modelej. Pokazano, čto po svoim rezul’tatam modeli javljajutsja sopostavimymi.

Česky

Tento článek přináší srovnání dvou přístupů při řešení jednoduché dopravní situace na vozovce. Makroskopický model využívá k řešení problému vybranou numerickou metodu pro řešení parciální diferenciální rovnice popisující danou situaci a mikroskopický model představuje simulaci pohybu jednotlivých vozidel. Cílem článku je porovnání dynamiky hustoty silničního provozu v daném úseku a čase získaného popsanými modely.
Zobrazeno: 18. 10. 2024 15:20