D 2013

Case-based reasoning approach in managerial thinking

HAŠKOVÁ, Simona

Basic information

Original name

Case-based reasoning approach in managerial thinking

Name in Czech

Case-based reasoning approach v manažerském myšlení

Edition

1. vyd. Jindříchův Hradec, Proceedings of the 4th Scientific Conference for PhD. Students and Young Reaserches : sborník příspěvků, p. 39-45, 7 pp. 2013

Publisher

Oeconomica

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-245-1991-3

Keywords (in Czech)

Přístup „case-based reasoning“; mentální úroveň myšlení; argumentační úroveň myšlení; nástrahy intuice; zdůvodnění

Keywords in English

“case-based reasoning” approach; mental level of thinking; argumentative level of thinking; pitfalls of intuition; justification

Tags

Změněno: 20/1/2014 09:42, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

In the field of management the case study is the most common form of document consisting of justifications based on managerial calculations according to which the potential investors decide whether a business plan or project is viable and profitable or not. It mostly deals with evaluating the economic effects of managerial projects. The actual case study is the final output of an argumentative level of thinking of a solver. This is preceded by a phase in which a solver reaches his own judgment in his head – the mental level of thinking. Because of the existence of a possible cognitive distortion at this level, the subjective confidence in one’s own judgment (conclusion of a study) is not proof of its correctness. To build a credible case study (and thus a result of its solution) requires the observance of certain rules. Within them the case-based reasoning approach plays an important role. It is based on the thesis that the interesting and in practice important tasks for us often have features that allow substantial simplification and economization of the solution. This contribution is aimed at explaining the basic principles of this approach, its importance in addressing managerial issues and the identification of the basic rules following which the persuasiveness of a managerial solution could be increased.

In Czech

Případová studie je v oblasti managementu nejužívanější formou dokumentu sestávajícího se se zdůvodněních založených na manažerských kalkulacích, podle nichž se potencionální manažeři rozhodují, zda je podnikatelský plán či projekt životaschopný a profitabilní či nikoliv. Ve velké míře se zabývá ohodnocením ekonomických efektů manažerského projektu. Vlastní případová studie je konečným výsledkem argumentační roviny myšlení řešitele. Té předchází fáze, v níž řešitel dospívá k řešení na úrovni mentální – mentální úroveň myšlení. Díky existenci možných kognitivních zkreslení na této úrovni myšlení, subjektivní přesvědčení ve vlastní úsudek (závěr studie) není důkazem jeho správnosti. Zpracovat důvěryhodnou případovou studii (a tím i výsledek jejího řešení) vyžaduje dodržování určitých pravidel. V rámci nich přístup case-based reasoning hraje důležitou roli. Je založen na faktu, že zajímavé a praxi důležité úlohy mají často charakteristiky, které umožňují zjednodušit a ekonomizovat řešení. Tento příspěvek je zaměřen na vysvětlení základních principů tohoto přístupu, jeho význam ve spojitosti s manažerskými úlohami a identifikaci základních pravidel, jejichž sledování by mohlo zvýšit přesvědčivost manažerských řešení.