KUČERKOVÁ, Monika and Daniel KUČERKA. Didactics, teaching technology and their using at the lessons of english language in Slovak Republic. Online. In Language and the environment : sborník přednášek. 1. vyd. Gliwice: Gliwicka Wyźsza Szkoła Przedsiębiorczości, Uniwersytet Śląski, 2013, p. 295-303, 14 pp. ISBN 978-83-61401-88-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Didactics, teaching technology and their using at the lessons of english language in Slovak Republic
Name in Czech Didaktické technologie a jejich využití na hodinách anglicého jazyka ve Slovenské republice
Authors KUČERKOVÁ, Monika and Daniel KUČERKA.
Edition 1. vyd. Gliwice, Language and the environment : sborník přednášek, p. 295-303, 14 pp. 2013.
Publisher Gliwicka Wyźsza Szkoła Przedsiębiorczości, Uniwersytet Śląski
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-83-61401-88-9
Keywords (in Czech) vzdělávání, pedagogika, obecná didaktika, informační společnost, informační technologie
Keywords in English education; pedagogy; general didactics; information society; information technology
Tags DPS
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 7/5/2014 13:33.
Abstract
Education is the procedural aspect of the educational process. The science whose one of the objects is education is called pedagogy. Education in collaboration with other scientific disciplines seeks to clarify the phenomena and processes of education , the educational impact of teachers and parents in educational and social reality . If we consider the combination of multiple criteria and aspects such as age , content, needs of practice , pedagogy , etc. then the pedagogy can be divided into the basic disciplines, applied disciplines and border disciplines . General Methodology belongs to basic educational disciplines. In connection with the development of the information society is there is necessity and requirement for information literacy of the contemporary man and the building of his basic information competences : information knowledge , skills , habits, and attitudes. First, it is necessary to ensure that the information education has become an integral and integrated part of teachers’ training at all levels. The research was performed at four secondary schools in Slovak Republic ( Trnava region and in the Bratislava region ) , attended by 297 respondents , and the results showed that the didactic technique is used by teachers at English classes .
Abstract (in Czech)
Vzdělávání je procesní stránka pedagogického procesu. Věda, jejímž předmětem je o . i . i vzdělávání, se nazývá pedagogika. Pedagogika ve spolupráci spolu s dalšími vědními disciplínami se snaží o objasnění výchovných jevů a procesů, výchovného působení učitelů, rodičů v pedagogické a společenské realitě. Pokud vezmeme v úvahu kombinaci více kritérií a například hledisko věkové, obsahu, potřeb praxe, atd. pak můžeme pedagogiku dělit na disciplíny základní, hraniční a aplikované. Obecnou didaktiku řadíme k základním pedagogickým disciplínám. V souvislosti s rozvojem informační společnosti je aktuální potřeba a požadavek informační gramotnosti současného člověka a budování jeho základních informačních kompetencí: informačních vědomostí, dovedností, schopností, návyků a postojů. V první řadě je nutné zajistit, aby se informační výchova stala nedílnou a integrovanou součástí profesní přípravy učitelů na všech úrovních. Výzkum jsme prováděli na čtyřech SOŠ v České republice (v Trnavském kraji a v Bratislavském kraji), kterého se zúčastnilo 297 respondentů, a jeho výsledky ukázaly, že didaktická technika se využívá, pedagogy ve vyučovacích hodinách anglického jazyka.
PrintDisplayed: 18/5/2024 22:45