J 2013

Porovnání modelů pro výpočet hustoty dopravního toku

JELÍNEK, Jiří a Jana VYSOKÁ

Základní údaje

Originální název

Porovnání modelů pro výpočet hustoty dopravního toku

Název anglicky

Comparison of Models for Calculating the Density of the Traffic Flow

Autoři

JELÍNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana VYSOKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Silnice Železnice, Ostrava - Vítkovice, Konstrukce Media, s.r.o. 2013, 1801-822X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10101 Pure mathematics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/75081431:_____/13:00000359

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Klíčová slova česky

hustota; toková funkce; rychlost; simulace; multiagentní modelování

Klíčová slova anglicky

density; flow function; velocity; simulation; traffic; multiagent modeling

Štítky

Změněno: 4. 4. 2014 10:53, Věra Kostková

Anotace

V originále

Tento příspěvek navazuje na předchozí práci publikovanou v tomto časopise v čísle 2/2013. Stejně jako v předchozím díle je i zde předmětem zkoumání srovnání přístupů k modelování dynamických dopravních jevů. Opět budeme pracovat s tzv. makromodelem pohlížejícím na modelovaný systém z globálního hlediska a mikromodelem, který vychází z chování základních stavebních elementů účastnících se děje. Tentokrát se zaměříme na analýzu výsledků získaných simulační technikou a řešením příslušné parciální diferenciální rovnice numerickou metodou. Zkoumány budou průběhy hustot vozidel v čase a prostoru. Cílem článku je opět porovnání výstupů obou modelů s důrazem na zachycení detailů přechodového jevu.

Anglicky

This paper follows previous work published in this journal issue 2/2013. As in previous work, two approaches for modeling dynamic traffic phenomena are examined. Again, we will work with the macromodel which looks at the modeled system from a global perspective and micromodel, which is based on the behavior of basic structural elements involved in the action. This time we focus on the analysis of the results obtained by multiagent simulation technique and the numerical solution of partial differential equations. The densities of vehicles in time and space will be examined. In the article we compare the outputs of both models with an emphasis on capturing the details of the transient phenomenon.