J 2013

Porovnání modelů pro výpočet hustoty dopravního toku

JELÍNEK, Jiří and Jana VYSOKÁ

Basic information

Original name

Porovnání modelů pro výpočet hustoty dopravního toku

Name (in English)

Comparison of Models for Calculating the Density of the Traffic Flow

Authors

JELÍNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana VYSOKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Silnice Železnice, Ostrava - Vítkovice, Konstrukce Media, s.r.o. 2013, 1801-822X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

10101 Pure mathematics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/13:00000359

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

hustota; toková funkce; rychlost; simulace; multiagentní modelování

Keywords in English

density; flow function; velocity; simulation; traffic; multiagent modeling

Tags

Změněno: 4/4/2014 10:53, Věra Kostková

Abstract

V originále

Tento příspěvek navazuje na předchozí práci publikovanou v tomto časopise v čísle 2/2013. Stejně jako v předchozím díle je i zde předmětem zkoumání srovnání přístupů k modelování dynamických dopravních jevů. Opět budeme pracovat s tzv. makromodelem pohlížejícím na modelovaný systém z globálního hlediska a mikromodelem, který vychází z chování základních stavebních elementů účastnících se děje. Tentokrát se zaměříme na analýzu výsledků získaných simulační technikou a řešením příslušné parciální diferenciální rovnice numerickou metodou. Zkoumány budou průběhy hustot vozidel v čase a prostoru. Cílem článku je opět porovnání výstupů obou modelů s důrazem na zachycení detailů přechodového jevu.

In English

This paper follows previous work published in this journal issue 2/2013. As in previous work, two approaches for modeling dynamic traffic phenomena are examined. Again, we will work with the macromodel which looks at the modeled system from a global perspective and micromodel, which is based on the behavior of basic structural elements involved in the action. This time we focus on the analysis of the results obtained by multiagent simulation technique and the numerical solution of partial differential equations. The densities of vehicles in time and space will be examined. In the article we compare the outputs of both models with an emphasis on capturing the details of the transient phenomenon.