Detailed Information on Publication Record
2013
Porovnání modelů pro výpočet hustoty dopravního toku
JELÍNEK, Jiří and Jana VYSOKÁBasic information
Original name
Porovnání modelů pro výpočet hustoty dopravního toku
Name (in English)
Comparison of Models for Calculating the Density of the Traffic Flow
Authors
JELÍNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana VYSOKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Silnice Železnice, Ostrava - Vítkovice, Konstrukce Media, s.r.o. 2013, 1801-822X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
10101 Pure mathematics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/13:00000359
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
hustota; toková funkce; rychlost; simulace; multiagentní modelování
Keywords in English
density; flow function; velocity; simulation; traffic; multiagent modeling
Změněno: 4/4/2014 10:53, Věra Kostková
V originále
Tento příspěvek navazuje na předchozí práci publikovanou v tomto časopise v čísle 2/2013. Stejně jako v předchozím díle je i zde předmětem zkoumání srovnání přístupů k modelování dynamických dopravních jevů. Opět budeme pracovat s tzv. makromodelem pohlížejícím na modelovaný systém z globálního hlediska a mikromodelem, který vychází z chování základních stavebních elementů účastnících se děje. Tentokrát se zaměříme na analýzu výsledků získaných simulační technikou a řešením příslušné parciální diferenciální rovnice numerickou metodou. Zkoumány budou průběhy hustot vozidel v čase a prostoru. Cílem článku je opět porovnání výstupů obou modelů s důrazem na zachycení detailů přechodového jevu.
In English
This paper follows previous work published in this journal issue 2/2013. As in previous work, two approaches for modeling dynamic traffic phenomena are examined. Again, we will work with the macromodel which looks at the modeled system from a global perspective and micromodel, which is based on the behavior of basic structural elements involved in the action. This time we focus on the analysis of the results obtained by multiagent simulation technique and the numerical solution of partial differential equations. The densities of vehicles in time and space will be examined. In the article we compare the outputs of both models with an emphasis on capturing the details of the transient phenomenon.