Detailed Information on Publication Record
2013
Issues Regarding the Improvement of Student Performances
LUSTOVÁ, HelenaBasic information
Original name
Issues Regarding the Improvement of Student Performances
Name in Czech
Otázky týkající se zlepšení výkonu studentů
Authors
LUSTOVÁ, Helena
Edition
Journal of English Language Teaching, ATEČR, 2013, 1210-0196
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
egoismus; společnost; podfinancování; vzdělávání; chování
Keywords in English
egoism; society; underfunding; education; behavior
Změněno: 4/8/2014 12:05, Mgr. Václav Karas
V originále
The poor results of Czech students according OECD research, is the consequence of our underfunded educational system. There are several other reasons. The decline of moral values and a proclivity to an egoistic model of behavior is common in our society. Young people cannot find good role models for their behavior. Successful, wealthy people are among those who are egoistical and frequently do not respect the laws. High-quality teachers are leaving the teaching profession due to very low income. Less talented students are accepted into higher quality secondary schools just to fill empty places of these schools and keep them open for business. Schools do not have appropriate funding for the reconstruction of buildings and equipment, except for those schools with ties to local politicians. The quality of textbooks is getting worse thanks to the system of contracts which are not closed according to the quality of the publishing house. The quality of the Czech education system mirrors the ever lower standards of the Czech society.
In Czech
Zhoršení výsledků českých studentů dle výzkumu OECD je výsledkem podfinancování vzdělávacího systému. Existuje ale i několik dalších důvodů. Úpadek morálních hodnot a preference egoistického modelu chování je v naší společnosti běžný. Mladí lidé postrádají kvalitní vzory pro své jednání. Úspěšní a bohatí lidé jsou obvykle ti, kteří jsou egoističtí a nerespektují zákony. Kvalitní učitelé opouští školy kvůli nízkému příjmu. Díky vysokému počtu středních škol jsou do studia přijímáni i méně talentovaní studenti. Školy nemají peníze na rekonstrukci budov a zařízení. Výjimku tvoří školy s vazbami na lokální politiky. Kvalita učebnic se zhoršuje také díky systému zakázek, které nejsou zadávány dle publikační kvality výrobce. Obraz českého vzdělávacího systému odpovídá obrazu české společnosti.