J 2013

Současné přístupy k financování vysokých škol v zemích EU

MULAČ, Petr and Věra MULAČOVÁ

Basic information

Original name

Současné přístupy k financování vysokých škol v zemích EU

Name (in English)

Recent higher education institutions funding attitudes within EU countries

Authors

MULAČ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Věra MULAČOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2013, 1802-503X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/13:00000350

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

financování vysokých škol; veřejné financování; školné a poplatky; podpora studentů

Keywords in English

higher education institutions funding; public funding; study fees; support for students

Tags

Změněno: 27/3/2014 13:32, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Cílem tohoto příspěvku je porovnat současné přístupy k financování vysokých škol v zemích EU. Současná ekonomická situace přispívá v mnoha evropských zemích ke snižování investic do vysokoškolského vzdělávání. Ve všech zemích Evropy přetrvává vysoká závislost vysokoškolských institucí na veřejném financování, avšak rostoucí počet zemí EU již zavedl různé druhy poplatků, které musí studenti v terciárním vzdělávání platit. Dopad těchto poplatků za studium je řešen cílenou finanční podporou studentů, přičemž hlavní část veřejných výdajů do této oblasti činí stipendia a studentské půjčky. Pro budoucí udržitelnost musí být zdroje diverzifikovány a financování být uskutečňováno kombinací veřejných a soukromých zdrojů.

In English

The main goal of this paper is to compare nowadays higher education institutions funding attitudes within EU countries. The recent economic downturn has furthermore contributed to the decision in many European countries to decrease the levels of investment into higher education. Across Europe continues strong HEI’s dependence on public funding but an increasing number of EU countries introduced different types of fees to be paid by tertiary education students. Targeted financial support to particular students mitigated the effects of study fees. Grants and loans for students at tertiary level are a major strand of public expenditure. For future sustainability funding sources have been diversified, containing a mixture of public and private funding sources.