J
2013
Udělování vědeckých hodností na Vysoké škole ekonomické v Praze v padesátých letech 20. století
STELLNER, František a Marek VOKOUN
Základní údaje
Originální název
Udělování vědeckých hodností na Vysoké škole ekonomické v Praze v padesátých letech 20. století
Název česky
Udělování vědeckých hodností na Vysoké škole ekonomické v Praze v padesátých letech 20. století
Název anglicky
SCIENTIFIC DEGREES AWARDED BY THE UNIVERSITY OF ECONOMICS IN PRAGUE IN THE FIFTIES OF 20TH CENTURY
Autoři
STELLNER, František a Marek VOKOUN
Vydání
Politická ekonomie, Praha, Oeconomica, 2013, 0032-3233
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
Vysoká škola ekonomická v Praze, akademické tituly, reforma ekonomického vysokého školství, Československo po 1948, KSČ, marxistická ekonomie
Klíčová slova anglicky
University of Economics in Prague, Academic degrees, administrative process of awarding reform of the economic higher education, Czechoslovakia after 1948, Communist Party of Czechoslovakia, Marxist economics
V originále
Analýza udělování vědeckých hodností v padesátých letech na VŠE hodláme zjistit, které obory se preferovaly, zda tehdejší vedení školy věnovalo rozvoji politické ekonomie mimořádnou pozornost. Dále analyzujeme, zda se v dostatečné míře podařilo navýšit počet profesorů, docentů a kandidátů a doktorů věd a jaké byly příčiny problémů s tím spjatých. Studie vyžadovala metodické přístupy hospodářských, sociálních, kulturních a politických dějin, ekonomie a statistiky. Interdisciplinární přístup umožnil stanovení obecných faktorů, které budou sloužit následnému výzkumu postavení VŠE ve vědě v padesátých letech 20. století.
Anglicky
We came to the conclusion that UEP failed to significantly increase the number of professors and associate professors in the first seven years of its existence. The reasons behind were: 1) Policy of the Communist leadership that followed cadre policies which frustrated many personalities and prevented them a chance to work for universities. 2) Only highly politically reliable teachers were awarded. 3) Bureaucratic apparatus rigidity and poor flexibility of the Ministry of Education and the State Committee for Scientific Degrees. 4) Ongoing continual changes in laws and regulations. 5) Lack of experienced teachers who had also been overwhelmed with paperwork and various out of university activities so they had little time to immerse in intense research activity. Analysis showed that some of the preferred fields after 1948 such as political economy were not preferred at the expense of others.
Zobrazeno: 5. 11. 2024 02:46