D
2013
Využívanie didaktickej techniky na hodinách odborných predmetov.
KUČERKA, Daniel, Soňa RUSNÁKOVÁ, Štefan HUSÁR and Monika KUČERKOVÁ
Basic information
Original name
Využívanie didaktickej techniky na hodinách odborných predmetov.
Name in Czech
Využívání didaktické techniky na hodinách odborných předmětů.
Name (in English)
The use of technology in the lessns of vocational subjects.
Authors
KUČERKA, Daniel, Soňa RUSNÁKOVÁ, Štefan HUSÁR and Monika KUČERKOVÁ
Edition
1. vyd. Praha, Technické, humanitní, a společenské vědy: Je možné vést v pedagogickém procesu dialog? : sborník příspěvků, 10 pp. 2013
Publisher
Masarykův ústav vyšších studií ČVUT v Praze
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
didaktická technika, didaktické prostředky; interaktívní tabule; dataprojektor
Keywords in English
teaching techniques; educational resources; interactive whiteboard; projector
V originále
Cieľom príspevku je uviesť čitateľa do problematiky používania didaktickej techniky na hodinách odborných predmetov pedagogickými pracovníkmi na školách očami žiakov. K zisteniu stavu na vybraných štyroch SOŠ v Trnavskom a Bratislavskom kraji na Slovensku a dvoch SOŠ v Jihočeskom kraji sme vykonali prieskum, ktorého sa zúčastnilo 300 respondentov. Prieskum ukázal, že miera využívania didaktickej techniky na hodinách odborných predmetov je porovnateľná vo vyučovaní na SOŠ v Českej republike aj v Slovenskej republike Výsledky nás presvedčili o tom, že učitelia sa zúčastňujú na zmene a zdynamizovaní súčasného systému vzdelávania. Vo všetkých položkách viac ako 60% študentov vyjadrilo súhlasne stanovisko. Ich odpovede sa líšili iba silou ohlasu.
In Czech
Cílem příspěvku je uvést čtenáře do problematiky užívání didaktické techniky na hodinách odborných předmětů pedagogickými pracovníky na školách očima žáků. Ke zjištění stavu na vybraných čtyř SOŠ v Trnavském a Bratislavském kraji na Slovensku a dvou SOŠ v Jihočeský kraj jsme provedli průzkum, kterého se zúčastnilo 300 respondentů. Průzkum ukázal, že míra využívání didaktické techniky na hodinách odborných předmětů je srovnatelná ve vyučování na SOŠ v České republice i v České republice Výsledky nás přesvědčily o tom, že učitelé se účastní změně a zaktivizování současného systému vzdělávání. Ve všech položkách více než 60% studentů vyjádřilo souhlasně stanovisko. Jejich odpovědi se lišily pouze silou ohlasu.
In English
Aim of this paper is to introduce the reader to the problems of the use of teaching techniques to hours of specialized subjects educators at schools through the eyes of students. To check the status of the selected four secondary vocational school in Trnava and Bratislava in Slovakia and two secondary vocational school in South Bohemian Region, we conducted a survey, which was attended by 300 respondents. The survey showed that the rate of use of teaching techniques to hours of vocational subjects is comparable in teaching at secondary vocational schools in the Czech Republic and Slovak Republic Results convince us that the teachers involved in the change and give new impetus to the current education system. In all the items more than 60% of students expressed a favorable opinion. Their responses differed only force response.
Displayed: 9/11/2024 06:04