J 2013

Shareholder’s Value in Enterprise Activity Plans

VOCHOZKA, Marek a Vojtěch STEHEL

Základní údaje

Originální název

Shareholder’s Value in Enterprise Activity Plans

Název česky

Hodnota pro akcionáře v plánech činnosti podniku

Autoři

VOCHOZKA, Marek a Vojtěch STEHEL

Vydání

Vestnik Astrachanskogo gosudarstvennogo techničeskogo universiteta. Serija: Ekonomika, Astrachan, Astrachanskij gosudarstvennyj techničeskij universitet, 2013, 2073-5537

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Rusko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Klíčová slova česky

ekonomická přidaná hodnota; pyramidový rozklad; hodnota pro akcionáře; vlastník; manažer; plánování

Klíčová slova anglicky

economic value added; pyramidal decomposition; shareholder value; owne;, manager; planning

Štítky

Změněno: 19. 9. 2013 14:23, Věra Kostková

Anotace

V originále

Owing to the managerial concept of the company, the fundamental objective of an enterprise’s existence is the shareholder value. The owners of the company require managers to fulfil the objectives of its owners - that is to increase shareholder value. This is done through the growth of the value of the owners‘ shares in the company or figuratively in the form of growth of dividends or profit shares owners. Therefore, managers are faced with a problem of how to incorporate proprietary objectives into business objectives - to survive, to realize a profit. A pyramidal decomposition of economic value added compiled from the perspective of the owners brings a possible solution. Economic value added not only quantitatively expresses the increase in the shareholder value, but it also makes it possible to identify key absolute indicators for the company management and their decomposition to the level of strategic, tactical and operational objectives of the company.

Česky

Hodnota pro akcionáře je dnes především díky manažerskému pojetí podniku základním cílem existence podniku. Manažeři jsou vlastníky podniku vázáni k plnění cílů vlastníků podniku – tedy ke zvyšování shareholder value. To se děje prostřednictvím růstu hodnoty podílů vlastníků v podniku nebo přeneseně formou růstu dividend či podílů na zisku vlastníkům. Manažeři stojí tedy před problémem, jak vlastnické cíle zakomponovat do cílů podniku – přežít, realizovat zisk. Pyramidový rozklad ekonomické přidané hodnoty sestavené z pohledu vlastníků přináší možné řešení. Ekonomická přidaná hodnota nejen kvantitativně vyjádří navýšení shareholder value, ale umožní i identifikovat klíčové absolutní ukazatele k řízení podniku a jejich dekompozici do úrovně strategických, taktických i operativních cílů podniku.