2013
			
	    
	
	
    Středový ostrov kruhového objezdu okružní křižovatky
NOVOTNÝ, Petr; Jan VÁCHAL and Marek VOCHOZKABasic information
Original name
Středový ostrov kruhového objezdu okružní křižovatky
	Name (in English)
The central island of the circular intersection
		Authors
NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor); Jan VÁCHAL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Marek VOCHOZKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
			Edition
 2013
			Other information
Language
Czech
		Type of outcome
Legally protected outcomes
		Field of Study
20104 Transport engineering
		Country of publisher
Czech Republic
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		RIV identification code
RIV/75081431:_____/13:00000339
		Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
			Keywords (in Czech)
středový ostrov ve tvaru lidského oka; estetický a krajinotvorný prvek
		Keywords in English
central island in the shape of a human eye; aesthetic and landscaping element
		
				
				Changed: 12/12/2017 10:28, Mgr. Blanka Mikšíková
				
		In the original language
Obvod středového ostrova v půdorysu tvoří dva protilehlé konkávní oblouky. Konce prvního oblouku a druhého oblouku se dotýkají a vytvářejí tak stylizovaný tvar lidského oka, nikoli prostý tvar kruhu. Středový prstenec, který obklopuje středový ostrov, má tvar oválného pásu a vytváří představu víčka a koutků lidského oka. Středový prstenec je opatřen vizuálními předěly, které probíhají ve směru od obvodu prstence k obvodu středového ostrova a vizuálně připomínají řasy lidského oka. Funkčně jde o psychologické zpomalující prvky ležící napříč směru jízdy, případně to mohou být skutečné zpomalovací retardéry. Takové řešení středového ostrova je výrazným estetickým a krajinotvorným prvkem. Užitný vzor vznikl v rámci projektu "Technologická platforma silniční doprava", číslo projektu 5.1 SPTP02.040.
				In English
Circumference of the central island in a plan view consists of two opposite concave arches. Ends of the first and second arches are touching each other, creating a stylized shape of the human eye, not a simple circle shape. Central ring that surrounds the central island has a shape of an oval belt and looks like an eyelid and eye corners of the human eye. The center ring is provided with visual interrupting elements that lead in a direction from the circumference of the ring to the circumference of the central island. These elements visually resemble human eye lashes. In terms of function they are psychological retarding elements lying across the driving direction or they can be real speed bumps. This solution of a central island is a significant aesthetic and landscaping element. Utility model was created within the project "Technological platform road transport", project No. 5.1 SPTP02.040.