Detailed Information on Publication Record
2013
Inteligentní okružní křižovatka se světelným naváděcím a výstražným systémem
NOVOTNÝ, Petr, Jan VÁCHAL and Marek VOCHOZKABasic information
Original name
Inteligentní okružní křižovatka se světelným naváděcím a výstražným systémem
Name (in English)
Intelligent circular intersections with light guidance and warning system
Authors
NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Jan VÁCHAL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Marek VOCHOZKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
2013
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Výsledky s právní ochranou
Field of Study
20104 Transport engineering
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/13:00000336
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
naváděcí světelný prstenec; rychlostní čidla; výstražné světlo
Keywords in English
guiding light ring; speed sensors; warning light
Změněno: 12/12/2017 10:29, Mgr. Blanka Mikšíková
V originále
Podstata technického řešení spočívá v tom, že světelný naváděcí prvek je tvořen zvýrazňujícím a naváděcím světelným prstencem uspořádaným viditelně z každé vozovky. Obvod prstence je tvořen postupně po sobě se rozsvěcujícími a zhasínajícími světelnými zdroji. U krajnic vozovek před okružní křižovatkou jsou uspořádána první rychlostní čidla pro měření rychlosti příjíždějících vozidel. Čidla jsou propojena s řídící jednotkou pro automatickou změnu pracovního režimu světelného prstence. Další stupeň výstražného režimu představují druhá rychlostní čidla, která v případě, že vozidlo nereaguje na upozornění prvními čidly, zintenzivní svoji výstrahu. Užitný vzor vznikl v rámci projektu "Technologická platforma silniční doprava", číslo projektu 5.1 SPTP02.040.
In English
The essence of the technical solution consists in the fact that the light guiding element is formed by amplifying and homing light ring arranged visibly on each road. Light sources, located on the circumference of the ring, are sequentially turned on and off. There are first speed sensors on roadsides before the circular intersection; speed sensors measure the speed of approaching vehicles. Speed sensors are connected to the control unit to change the operating mode of the light ring automatically. The second speed sensors represent the next stage of the warning system. If the vehicle does not react to the first warning sensors the warning signals are intensified. Utility model was created within the project "Technological platform road transport", project No. 5.1 SPTP02.040.