D 2013

Personality traits of english teachers

HRUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Personality traits of english teachers

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka

Edition

Hradec Králové, QUAERE 2013 : sborník příspěvků, p. 2074-2085, 12 pp. 2013

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-905243-7-8

Keywords (in Czech)

osobnostní rysy; neuroticismus; extroverze; otevřenosti vůči zkušenosti; přívětivost; svědomitost

Keywords in English

personality traits; neuroticism; extraversion; openness to experience; agreeableness; conscientiousness; NEO personality inventory
Změněno: 4/7/2013 09:50, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

The influence of a teacher cannot be replaced by textbooks, through moralizing or by a set of punishments and encouragements. The example set by a teacher and the influence of their personality are irreplaceable. A teacher’s work often has a far reaching, long term and suggestive impact on the development of a pupil’s personality, their behaviour and feelings.In our paper we try to describe some of the personality traits of English teachers in primary education in selected schools in the Czech Republic with the use of standardized psychological tests (quantitative method) and personal interview (qualitative method).

In Czech

Vliv osobnosti učitele nenahradí ani učebnice, ani mravní poučování, ani soustava trestů a povzbuzování. Osobní příklad učitele a jeho osobnosti jsou nenahraditelné. Působení učitele má často dalekosáhlý, dlouhodobý a sugestivní dopad na vývoj osobnosti, chování a prožívání žáků. V našem příspěvku se pokoušíme popsat některé osobnostní rysy učitelů anglického jazyka na základních školách v České Republice. Výsledky opíráme o standardizované psychologické měření(kvantitativní metodou) a osobní besedu (kvalitativní metodu)