Detailed Information on Publication Record
2013
Modelování dynamiky dopravního proudu
JELÍNEK, Jiří and Jana VYSOKÁBasic information
Original name
Modelování dynamiky dopravního proudu
Name (in English)
Traffic Flow Dynamics Modelling
Authors
JELÍNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana VYSOKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Silnice Železnice, Ostrava - Vítkovice, Konstrukce Media, s.r.o. 2013, 1801-822X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
10101 Pure mathematics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/13:00000335
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
simulace; modelování; dopravní systémy; diferenciální rovnice
Keywords in English
simulation; modelling; traffic systems; differential equations
Změněno: 4/4/2014 10:17, Věra Kostková
V originále
Cílem tohoto článku je ukázat, jak lze modelovat jednoduché úlohy popisující pohyb vozidel na silnici pomocí parciálních diferenciálních rovnic 1. řádu a jak lze grafickou cestou tyto úlohy řešit. Model, který zde popíšeme, se řadí do kategorie tzv. makroskopických modelů, které studují pohyb vozidel podobným způsobem jako proudění tekutiny. Hlavním záměrem článku je vysvětlit postup grafického řešení daného problému všem zájemcům o tuto problematiku, přičemž není nutné, aby byli přímo odborníky v problematice řešení parciálních diferenciálních rovnic. Pro snadnější pochopení základních pojmů byl popsán a vyřešen konkrétní model situace, která je jednou z nejčastějších součástí běžného silničního provozu.
In English
The aim of this article is to show how a create models of simple situations describing the movement of vehicles on the roads by using partial differential equations of the first order. A graphic way how to solve these tasks is also shown. The model described belongs to the category of so-called macroscopic models that study the movement of vehicles in a similar manner to a fluid flow. The main purpose of the article is to explain graphic solutions to the problem even without the necessity of using partial differential equations. For better understanding of the fundamental concept there has been described and solved a particular model of a situation, which is one of the most common part of everyday traffic.