J 2013

Modelování dynamiky dopravního proudu

JELÍNEK, Jiří a Jana VYSOKÁ

Základní údaje

Originální název

Modelování dynamiky dopravního proudu

Název anglicky

Traffic Flow Dynamics Modelling

Autoři

JELÍNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana VYSOKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Silnice Železnice, Ostrava - Vítkovice, Konstrukce Media, s.r.o. 2013, 1801-822X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10101 Pure mathematics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/75081431:_____/13:00000335

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Klíčová slova česky

simulace; modelování; dopravní systémy; diferenciální rovnice

Klíčová slova anglicky

simulation; modelling; traffic systems; differential equations

Štítky

Změněno: 4. 4. 2014 10:17, Věra Kostková

Anotace

V originále

Cílem tohoto článku je ukázat, jak lze modelovat jednoduché úlohy popisující pohyb vozidel na silnici pomocí parciálních diferenciálních rovnic 1. řádu a jak lze grafickou cestou tyto úlohy řešit. Model, který zde popíšeme, se řadí do kategorie tzv. makroskopických modelů, které studují pohyb vozidel podobným způsobem jako proudění tekutiny. Hlavním záměrem článku je vysvětlit postup grafického řešení daného problému všem zájemcům o tuto problematiku, přičemž není nutné, aby byli přímo odborníky v problematice řešení parciálních diferenciálních rovnic. Pro snadnější pochopení základních pojmů byl popsán a vyřešen konkrétní model situace, která je jednou z nejčastějších součástí běžného silničního provozu.

Anglicky

The aim of this article is to show how a create models of simple situations describing the movement of vehicles on the roads by using partial differential equations of the first order. A graphic way how to solve these tasks is also shown. The model described belongs to the category of so-called macroscopic models that study the movement of vehicles in a similar manner to a fluid flow. The main purpose of the article is to explain graphic solutions to the problem even without the necessity of using partial differential equations. For better understanding of the fundamental concept there has been described and solved a particular model of a situation, which is one of the most common part of everyday traffic.