Detailed Information on Publication Record
2012
Strategie a taktiky vyučování
HRUŠKOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Strategie a taktiky vyučování
Name (in English)
Strategies and Tactics in Teaching
Authors
HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. České Budějovice, Pedagogika pedagogů, p. 127-135, 9 pp. 2012
Publisher
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/75081431:_____/12:00000325
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-80-7394-397-4
Keywords (in Czech)
komplexní výuková metoda; strategie; taktika; diverzita; aktivní učení
Keywords in English
complex teaching method; strategy; tactics; diversity; active learning
Tags
Změněno: 3/4/2014 13:41, Mgr. Václav Karas
V originále
Taktika a strategie jsou dva základní pojmy, které právě průběh vyučování velice ovlivňují a v dnešní didaktice patří mezi nejfrekventovanější pomy. Oba pojmy mají svůj původ ve vojenské oblasti. Postupem času však začaly žít samostatně i v jiných oborech, včetně psychologie, pedagogiky a didaktiky. Termín taktika má užší význam než termín strategie. Strategie jsou chápány jako hierarchicky vyšší procesy, jako sekvence jednání, kterými má být dosažen určitý cíl; často jsou reprezentovány jako flexibilní plány přiměřené dané situaci. Vývoj vyučovacích strategií závisí na teoriích, na přijatých koncepcích vzdělání a na dalších souvislostech a podmínkách.
In English
The processs of teaching is affected by teaching strategies and tactics - the two basic concepts which are today among the most frequent linguodidactic terms. Both concepts have their origins in the military field. Over the time, however, they began to live independently in other disciplines, including psychology, pedagogy and didactics. The term “tactics” is narrower, the term “strategy” is broader. Strategies are seen as hierarchically higher processes such as sequences of negotiations which have a goal to be achieved, often represented as flexible plans appropriate to the situation. The development of teaching strategies depends on theories, on concepts accepted for education and on other contexts and conditions.