c 2012

Strategie a taktiky vyučování

HRUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Strategie a taktiky vyučování

Name (in English)

Strategies and Tactics in Teaching

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. České Budějovice, Pedagogika pedagogů, p. 127-135, 9 pp. 2012

Publisher

Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/75081431:_____/12:00000325

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-7394-397-4

Keywords (in Czech)

komplexní výuková metoda; strategie; taktika; diverzita; aktivní učení

Keywords in English

complex teaching method; strategy; tactics; diversity; active learning

Tags

Změněno: 3/4/2014 13:41, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Taktika a strategie jsou dva základní pojmy, které právě průběh vyučování velice ovlivňují a v dnešní didaktice patří mezi nejfrekventovanější pomy. Oba pojmy mají svůj původ ve vojenské oblasti. Postupem času však začaly žít samostatně i v jiných oborech, včetně psychologie, pedagogiky a didaktiky. Termín taktika má užší význam než termín strategie. Strategie jsou chápány jako hierarchicky vyšší procesy, jako sekvence jednání, kterými má být dosažen určitý cíl; často jsou reprezentovány jako flexibilní plány přiměřené dané situaci. Vývoj vyučovacích strategií závisí na teoriích, na přijatých koncepcích vzdělání a na dalších souvislostech a podmínkách.

In English

The processs of teaching is affected by teaching strategies and tactics - the two basic concepts which are today among the most frequent linguodidactic terms. Both concepts have their origins in the military field. Over the time, however, they began to live independently in other disciplines, including psychology, pedagogy and didactics. The term “tactics” is narrower, the term “strategy” is broader. Strategies are seen as hierarchically higher processes such as sequences of negotiations which have a goal to be achieved, often represented as flexible plans appropriate to the situation. The development of teaching strategies depends on theories, on concepts accepted for education and on other contexts and conditions.