D 2012

Development of Moral Reasoning Skills in Engineering Students

GANGULY, Prabir

Basic information

Original name

Development of Moral Reasoning Skills in Engineering Students

Name in Czech

Rozvoj dovedností morálního usuzování studentů technických programů

Authors

GANGULY, Prabir

Edition

1. vyd. České Budějovice, Almanach příspěvků konference Moc moudrosti a moudrost moci, konané 15. 11. 2012 v Českých Budějovicích. p. 130-135, 6 pp. 2012

Publisher

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-7468-055-7

Keywords (in Czech)

korupce; morální vývoj; dovednosti o morálním usuzovaní; chamtivost; inženýrské etiky

Keywords in English

moral development; moral reasoning skills; greed; engineering ethics

Tags

Změněno: 5/4/2013 11:00, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

The paper deals with moral reasoning skills. The author believes that greed and low degree of development of moral reasoning skills is at the heart of corruption. Taking the student body of engineering program as target group, he calls for imparting such skills to students as he believes that, such skills will help them to uphold the ethical codex of engineering profession. He recommends surveying and testing the presence of such skills among students and then imparting this set of skills either through appropriate case studies by different teachers in their respective subjects or by introducing a full blown course of ethics or engineering ethics by a multidisciplinary team.

In Czech

Článek se zabývá dovedností morálního usuzování. Autor se domnívá, že chamtivost a nízký stupeň rozvoje této dovednosti je hlavní příčinou korupce. Domnívá se, že rozvoj této dovednosti pomůže studentům inženýrských programů k udržení etického kodexu jejich profese. Zároveň doporučuje kontrolu a testování těchto dovedností mezi studenty a také metodický rozvoj těchto dovedností během studia a to buď prostřednictvím probírání vhodných případových studií v rámci růžných předmětů, nebo zavedením plnohodnotného kurzu etiky nebo inženýrské etiky, vyučovaným multidisciplinární skupinou učitelů.