D 2012

Osobnost učitele v primární cizojazyčné výuce

HRUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Osobnost učitele v primární cizojazyčné výuce

Name (in English)

Teacher Personality in Primary Foreign Language Teaching

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka

Edition

1. vyd. České Budějovice, Almanach příspěvků konference Moc moudrosti a moudrost moci, konané 15. 11. 2012 v Českých Budějovicích. p. 49-58, 10 pp. 2012

Publisher

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-7468-055-7

Keywords (in Czech)

osobnost; profesní kompetence; neuroticismus; extraverze; otevřenosti vůči zkušenosti; přívětivost; svědomitost

Keywords in English

personality; professional competence; neuroticism; extraversion; openness to experience; agreeableness; conscientiousness
Změněno: 5/4/2013 10:01, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Vyučovací strategie každého učitele jsou velice úzce spjaty nejen s výukovými a vzdělávacími strategiemi každé základní školy, nýbrž i s osobitým vyučovacím stylem každého učitele. Frekvence používání rozličných strategií ve výuce se odvíjí od osobnosti edukátora. Jakými vlastnostmi má být vybaven učitel 21. století, který je odpovědný za plný rozvoj jedinců v primární vzdělávací sféře? Jsou učitelé dostatečně připraveni vyrovnat se s nároky, které jsou na ně v průběhu edukačního procesu kladeny? V našem příspěvku se pokoušíme popsat některé vlastnosti učitelů anglického jazyka v primární výuce ve vybraných školách v ČR a jejich předpoklady při používání vyučovacích strategií (kooperativních, kompetitivních, individualizovaných).

In English

Teaching strategies of a teacher are closely linked not only with teaching and learning strategies at elementary schools, but also with distinctive teaching style of each teacher. Frequency of use of various strategies in teaching is closely linked with the personality of the educator. What characteristics should a teacher, who is responsible for the full development of individuals in the primary education sector in the 21st century, be equipped with? Are teachers adequately prepared to cope with the demands that are placed on them during the educational process? In our paper we try to describe some of the characteristics of teachers of English in primary education in selected schools in the Czech Republic and their potential in the use of teaching strategies (cooperative, competitive, individualized strategies).