D 2013

Innovacii v upravlenii obščestvennymi vuzami v Češskoj Respublike na primere TEI v Češskich Budejovicach

VOCHOZKA, Marek a Jan VÁCHAL

Základní údaje

Originální název

Innovacii v upravlenii obščestvennymi vuzami v Češskoj Respublike na primere TEI v Češskich Budejovicach

Název česky

Inovace v řízení veřejných vysokých škol v ČR na příkladu VŠTE v Českých Budějovicích

Název anglicky

Innovations in the management of public universities in the example of The Institute of Technology and Business in České Budějovice

Autoři

VOCHOZKA, Marek a Jan VÁCHAL

Vydání

Moskva, Sovremennaja ekonomika: koncepcii i modeli innovacionnogo razvitija, od s. 300-305, 6 s. 2013

Nakladatel

FGBOU VPO "REU im. G.V. Plechanova" : Kniga 1

Další údaje

Jazyk

ruština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Rusko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-5-7307-0895-2

Klíčová slova česky

inovace; řízení; vysoké školství; ETMS (Excellent Top Manager System)

Klíčová slova anglicky

innovation; management; higher education; ETMS (Excellent Top Manager System)

Štítky

KEM2, PEK_1, PEK_2, PRI_1, PRI_2
Změněno: 27. 3. 2013 13:52, Věra Kostková

Anotace

ORIG CZ EN

V originále

Stat’ja posvjaščena odnoj iz fundamental’nych i aktual’nych problem, kotoroj, nesomnenno, javljaetsja innovacija menedžmenta organizacij v novych ekonomičeskich i social’nych uslovijach 21-go veka. Problema pokazana v univerzitetskoj srede, kogda na primere Techničesko-ekonomičeskogo instituta (TEI) v g. Češskije Budejovice my predstavljajem sozdanije novoj sistemy upravlenija "ETMS" (Excellent Top Manager System). Predlagajemaja sistema upravlenija postrojena po novomu, na principe upravlenija po celjam i opisyvajet tri osnovnye urovnja upravlenija (strategičeskij-taktičeskij-operativnyj). Eta sistema upravlenija vključajet v sebja vse osnovnye biznes-sfery kolledžej t.e. obrazovanije, issledovanije, tvorčeskije dejatel’nosti i ekonomičesko-social’nuju sistemu. V novoj sisteme predstavleny osnovnyje moduli upravlenija, a imenno: Dejatel’nosti - Akkreditacija - Izdatel’skij centr - Celi - Ad hoc zadači - HR modul’. V stat’e delajetsja vyvod s proceduroj, izložennoj v projekcii dal’nejšego razvitija etoj modeli, v tom čisle monitoringa, signalizaciji i kontrolja. Sistemu upravlenija, kotoruju v nastojaščeje vremja realizujem po "MBA" principu, možno rassmatrivat’ kak odin iz rešajuščich faktorov v povyšeniji vsech oblastej dejatel’nosti instituta. V obščem možno skazat’, čto naš institut prinjal sistemu, kotoraja primenjaetsja v delovoj praktike, chotja mnogije avtory ukazyvali na nepravil’noje ispol’zovanije etoj sistemy upravlenija v sfere vysšich učebnych zavedenij iz-za neizmerimosti mnogich vychodov. Odnako menedžment školy ubeždën v pravil’nosti vybrannogo puti.

Česky

Problematika je specifikována do vysokoškolského prostředí, kdy na příkladu Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích je prezentován postup tvorby nového řídicího systému ETMS (Excellent Top Manager System). Nově navrhovaný řídicí systém je projektován na principu řízení podle cílů s deskripcí na tři základní úrovně řízení (strategická-taktická-operativní). Systém zahrnuje všechny základní oblasti činnosti vysoké školy tedy oblast pedagogickou, výzkumnou a tvůrčí až po ekonomicko-sociální systém. Jsou zde představeny jeho základní moduly řízení, kterými jsou: Aktivity – Akreditace - Ediční centrum – Cíle - Ad hoc úkoly - Personální modul. V závěru článku je naznačen postup dalšího vývoje při projekci tohoto modelu včetně monitorovací, signalizační a kontrolní činnosti. V současné době zaváděný systém řízení VŠTE na principu MBA lze považovat za jeden z rozhodujících faktorů při zkvalitňování všech oblastí činnosti školy. Obecně tak VŠ přijala systém, který je uplatňován v podnikové praxi, přestože řada autorů poukazovala na nevhodné využití tohoto systému řízení v oblasti řízení vysokoškolské instituce pro neměřitelnost řady výstupů. Vedení školy je však přesvědčeno o správnosti nastoupené cesty.
Zobrazeno: 23. 12. 2024 17:57