D 2013

Innovacii v upravlenii obščestvennymi vuzami v Češskoj Respublike na primere TEI v Češskich Budejovicach

VOCHOZKA, Marek and Jan VÁCHAL

Basic information

Original name

Innovacii v upravlenii obščestvennymi vuzami v Češskoj Respublike na primere TEI v Češskich Budejovicach

Name in Czech

Inovace v řízení veřejných vysokých škol v ČR na příkladu VŠTE v Českých Budějovicích

Name (in English)

Innovations in the management of public universities in the example of The Institute of Technology and Business in České Budějovice

Edition

Moskva, Sovremennaja ekonomika: koncepcii i modeli innovacionnogo razvitija, p. 300-305, 6 pp. 2013

Publisher

FGBOU VPO "REU im. G.V. Plechanova" : Kniga 1

Other information

Language

Russian

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Russian Federation

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-5-7307-0895-2

Keywords (in Czech)

inovace; řízení; vysoké školství; ETMS (Excellent Top Manager System)

Keywords in English

innovation; management; higher education; ETMS (Excellent Top Manager System)
Změněno: 27/3/2013 13:52, Věra Kostková

Abstract

V originále

Stat’ja posvjaščena odnoj iz fundamental’nych i aktual’nych problem, kotoroj, nesomnenno, javljaetsja innovacija menedžmenta organizacij v novych ekonomičeskich i social’nych uslovijach 21-go veka. Problema pokazana v univerzitetskoj srede, kogda na primere Techničesko-ekonomičeskogo instituta (TEI) v g. Češskije Budejovice my predstavljajem sozdanije novoj sistemy upravlenija "ETMS" (Excellent Top Manager System). Predlagajemaja sistema upravlenija postrojena po novomu, na principe upravlenija po celjam i opisyvajet tri osnovnye urovnja upravlenija (strategičeskij-taktičeskij-operativnyj). Eta sistema upravlenija vključajet v sebja vse osnovnye biznes-sfery kolledžej t.e. obrazovanije, issledovanije, tvorčeskije dejatel’nosti i ekonomičesko-social’nuju sistemu. V novoj sisteme predstavleny osnovnyje moduli upravlenija, a imenno: Dejatel’nosti - Akkreditacija - Izdatel’skij centr - Celi - Ad hoc zadači - HR modul’. V stat’e delajetsja vyvod s proceduroj, izložennoj v projekcii dal’nejšego razvitija etoj modeli, v tom čisle monitoringa, signalizaciji i kontrolja. Sistemu upravlenija, kotoruju v nastojaščeje vremja realizujem po "MBA" principu, možno rassmatrivat’ kak odin iz rešajuščich faktorov v povyšeniji vsech oblastej dejatel’nosti instituta. V obščem možno skazat’, čto naš institut prinjal sistemu, kotoraja primenjaetsja v delovoj praktike, chotja mnogije avtory ukazyvali na nepravil’noje ispol’zovanije etoj sistemy upravlenija v sfere vysšich učebnych zavedenij iz-za neizmerimosti mnogich vychodov. Odnako menedžment školy ubeždën v pravil’nosti vybrannogo puti.

In Czech

Problematika je specifikována do vysokoškolského prostředí, kdy na příkladu Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích je prezentován postup tvorby nového řídicího systému ETMS (Excellent Top Manager System). Nově navrhovaný řídicí systém je projektován na principu řízení podle cílů s deskripcí na tři základní úrovně řízení (strategická-taktická-operativní). Systém zahrnuje všechny základní oblasti činnosti vysoké školy tedy oblast pedagogickou, výzkumnou a tvůrčí až po ekonomicko-sociální systém. Jsou zde představeny jeho základní moduly řízení, kterými jsou: Aktivity – Akreditace - Ediční centrum – Cíle - Ad hoc úkoly - Personální modul. V závěru článku je naznačen postup dalšího vývoje při projekci tohoto modelu včetně monitorovací, signalizační a kontrolní činnosti. V současné době zaváděný systém řízení VŠTE na principu MBA lze považovat za jeden z rozhodujících faktorů při zkvalitňování všech oblastí činnosti školy. Obecně tak VŠ přijala systém, který je uplatňován v podnikové praxi, přestože řada autorů poukazovala na nevhodné využití tohoto systému řízení v oblasti řízení vysokoškolské instituce pro neměřitelnost řady výstupů. Vedení školy je však přesvědčeno o správnosti nastoupené cesty.