Edition
Moskva, Sovremennaja ekonomika: koncepcii i modeli innovacionnogo razvitija, p. 300-305, 6 pp. 2013
V originále
Stat’ja posvjaščena odnoj iz fundamental’nych i aktual’nych problem, kotoroj, nesomnenno, javljaetsja innovacija menedžmenta organizacij v novych ekonomičeskich i social’nych uslovijach 21-go veka. Problema pokazana v univerzitetskoj srede, kogda na primere Techničesko-ekonomičeskogo instituta (TEI) v g. Češskije Budejovice my predstavljajem sozdanije novoj sistemy upravlenija "ETMS" (Excellent Top Manager System). Predlagajemaja sistema upravlenija postrojena po novomu, na principe upravlenija po celjam i opisyvajet tri osnovnye urovnja upravlenija (strategičeskij-taktičeskij-operativnyj). Eta sistema upravlenija vključajet v sebja vse osnovnye biznes-sfery kolledžej t.e. obrazovanije, issledovanije, tvorčeskije dejatel’nosti i ekonomičesko-social’nuju sistemu. V novoj sisteme predstavleny osnovnyje moduli upravlenija, a imenno: Dejatel’nosti - Akkreditacija - Izdatel’skij centr - Celi - Ad hoc zadači - HR modul’. V stat’e delajetsja vyvod s proceduroj, izložennoj v projekcii dal’nejšego razvitija etoj modeli, v tom čisle monitoringa, signalizaciji i kontrolja. Sistemu upravlenija, kotoruju v nastojaščeje vremja realizujem po "MBA" principu, možno rassmatrivat’ kak odin iz rešajuščich faktorov v povyšeniji vsech oblastej dejatel’nosti instituta. V obščem možno skazat’, čto naš institut prinjal sistemu, kotoraja primenjaetsja v delovoj praktike, chotja mnogije avtory ukazyvali na nepravil’noje ispol’zovanije etoj sistemy upravlenija v sfere vysšich učebnych zavedenij iz-za neizmerimosti mnogich vychodov. Odnako menedžment školy ubeždën v pravil’nosti vybrannogo puti.
In Czech
Problematika je specifikována do vysokoškolského prostředí, kdy na příkladu Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích je prezentován postup tvorby nového řídicího systému ETMS (Excellent Top Manager System). Nově navrhovaný řídicí systém je projektován na principu řízení podle cílů s deskripcí na tři základní úrovně řízení (strategická-taktická-operativní). Systém zahrnuje všechny základní oblasti činnosti vysoké školy tedy oblast pedagogickou, výzkumnou a tvůrčí až po ekonomicko-sociální systém. Jsou zde představeny jeho základní moduly řízení, kterými jsou: Aktivity – Akreditace - Ediční centrum – Cíle - Ad hoc úkoly - Personální modul. V závěru článku je naznačen postup dalšího vývoje při projekci tohoto modelu včetně monitorovací, signalizační a kontrolní činnosti. V současné době zaváděný systém řízení VŠTE na principu MBA lze považovat za jeden z rozhodujících faktorů při zkvalitňování všech oblastí činnosti školy. Obecně tak VŠ přijala systém, který je uplatňován v podnikové praxi, přestože řada autorů poukazovala na nevhodné využití tohoto systému řízení v oblasti řízení vysokoškolské instituce pro neměřitelnost řady výstupů. Vedení školy je však přesvědčeno o správnosti nastoupené cesty.
In English
This paper aims to one of the fundamental and topical issues, which undoubtedly is innovation of organization management in the new economic and social conditions of 21st century. The issue is specified in the university environment and it is shown in the example of the Institute of Technology and Business in České Budějovice. We present the process of creating a new control system ETMS (Excellent Top Manager System). The newly proposed control system is designed on the principle of management by objectives on a description of the three basic levels of management (strategic-tactical-operational). The system includes all the core business areas of a college, i.e. education, research, creative activities, to the economic and social system. It presents the basic control modules, which are: Activities - Accreditation - Publishing Centre - Objectives - Ad hoc tasks - HR module. The article concludes with the procedure outlined in the projection of further development of this model, including monitoring, signaling and control activities. Currently, this management system, introduced on the principle MBA, can be regarded as one of the decisive factors in improving all areas of school activity. Generally, a college has adopted the system, which is applied in business practice, although many authors pointed to the inappropriate use of this management system in the field of higher education institutions for immeasurability series outputs. The school management is convinced about the correctness of the chosen path.