J 2012

(Im)Perfect Image of God’s Perfection

HRUŠKOVÁ, Lenka, Ludmila OPEKAROVÁ and Miroslav SOMR

Basic information

Original name

(Im)Perfect Image of God’s Perfection

Name in Czech

(Ne)dokonalý obraz boží dokonalosti

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ludmila OPEKAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Miroslav SOMR (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012, 1802-503X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/75081431:_____/12:00000285

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

Panorthosia; mezilidská solidarita; pseudotolerance; labyrinty světa; bliss point; Arx Fortunae

Keywords in English

Panorthosia; interpersonal solidarity; pseudotolerance; labyrinths of the world; bliss point; Arx Fortunae

Tags

Změněno: 16/4/2013 13:53, Věra Kostková

Abstract

V originále

Comenius’s refections on economic issues are found primarily in his writings Panorthosia, Letters to Heaven, and The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart. They are imbued with an ethical approach in the relationship between the rich and the poor, an effort of mutual understanding and exemplary, zealous competition. Although Comenius admits social differences, the social structure is unchangeable, given by the Creation of the World, which is the work of God and therefore perfect. In Comenius’s conception, it is the (im)perfect image of God’s perfection.

In Czech

Komenského zamyšlení nad ekonomickými tématy nacházíme především v jeho spisech Panorthosia, Listové do nebe, Labyrint světa a ráj srdce. Jsou prodchnuty etickým přístupem ve vztahu mezi bohatými a chudými, snahou o vzájemné pochopení a soutěžením příkladným, horlivým. Komenský sice přiznává sociální rozdíly, nicméně sociální struktura je neměnná, daná stvořením světa, který je dílem Božím, a proto dokonalým. To je v Komenského pojetí onen(ne)dokonalý obraz boží dokonalosti.