Detailed Information on Publication Record
2012
(Im)Perfect Image of God’s Perfection
HRUŠKOVÁ, Lenka, Ludmila OPEKAROVÁ and Miroslav SOMRBasic information
Original name
(Im)Perfect Image of God’s Perfection
Name in Czech
(Ne)dokonalý obraz boží dokonalosti
Authors
HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ludmila OPEKAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Miroslav SOMR (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Littera Scripta, České Budějovice, Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012, 1802-503X
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/75081431:_____/12:00000285
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
Panorthosia; mezilidská solidarita; pseudotolerance; labyrinty světa; bliss point; Arx Fortunae
Keywords in English
Panorthosia; interpersonal solidarity; pseudotolerance; labyrinths of the world; bliss point; Arx Fortunae
Tags
Změněno: 16/4/2013 13:53, Věra Kostková
V originále
Comenius’s refections on economic issues are found primarily in his writings Panorthosia, Letters to Heaven, and The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart. They are imbued with an ethical approach in the relationship between the rich and the poor, an effort of mutual understanding and exemplary, zealous competition. Although Comenius admits social differences, the social structure is unchangeable, given by the Creation of the World, which is the work of God and therefore perfect. In Comenius’s conception, it is the (im)perfect image of God’s perfection.
In Czech
Komenského zamyšlení nad ekonomickými tématy nacházíme především v jeho spisech Panorthosia, Listové do nebe, Labyrint světa a ráj srdce. Jsou prodchnuty etickým přístupem ve vztahu mezi bohatými a chudými, snahou o vzájemné pochopení a soutěžením příkladným, horlivým. Komenský sice přiznává sociální rozdíly, nicméně sociální struktura je neměnná, daná stvořením světa, který je dílem Božím, a proto dokonalým. To je v Komenského pojetí onen(ne)dokonalý obraz boží dokonalosti.