D 2012

Simulace a rolové hry a nové výpočetní technologie

SIDIBE, Karim

Basic information

Original name

Simulace a rolové hry a nové výpočetní technologie

Name (in English)

Simulation, Role Play and new Information Technologies

Authors

Edition

1. vyd. České Budějovice, Sborník příspěvků 1. Jazykové a pedagogické e- konference s mezinárodní účastí na VŠTE, p. 93-96, 4 pp. 2012

Publisher

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-7468-048-9

Keywords (in Czech)

Komenský; výuka; motivace; rolové hry; simulace; výpočetní technologie

Keywords in English

Comenius; teaching; motivation; role play; simulation; information technology

Tags

Změněno: 21/1/2013 11:21, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Výuka se vždy potýkala s mnoha problémy a některé z nich zmiňoval již Jan Ámos Komenský. Problematika suchopárnosti a nudnosti při vyučování trápily zakladatele moderní pedagogiky podobně palčivě, jako je pociťují i současné generace pedagogů. Staletími prověřené výukové techniky simulací a rolových her se proto pochopitelně objevují ve školách, aby oživily vyučování a dodaly větší motivaci studentům. Nicméně v období moderních výpočetních technologií se i tyto metody používají v jiném kontextu. Toto pojednání se proto věnuje technologické stránce ve výuce a také problémům, které se při používání nových technologií objevily. V textu je rovněž pojednáno o tom, jak se s těmito obtížemi současná média vypořádávají a jak se některé technologie používají při vyučování.

In English

Teaching has always faced a significant number of problems and some of them were even mentioned by Jan Amos Comenius. The founder of modern pedagogy dealt with tedious and boring lessons in a similar manner as the current generations of pedagogical specialists do today. Century old proven teaching methods of simulation and role play therefore appear at schools in order to bring life to teaching and to increase motivation of students. Nevertheless, in contemporary era, these techniques are used in a different context. This piece of writing focuses attention to the technological aspect of teaching and to the difficulties emerging due to the use of new technologies. The text also shows how the current media deal with the problems and how some technologies are used in teaching.