2012
			
	    
	
	
    Pareto analýza v ekonomickém rozhodování
MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČZákladní údaje
Originální název
Pareto analýza v ekonomickém rozhodování
	Název anglicky
Pareto Analysis in Business Decision Making
		Autoři
MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ
			Vydání
 1. vyd. Jihlava, Konference - Matematika v ekonomické praxi : sborník příspěvků, od s. 147-154, 8 s. 2012
			Nakladatel
Vysoká škola polytechnická Jihlava
		Další údaje
Jazyk
čeština
		Typ výsledku
Stať ve sborníku
		Obor
50200 5.2 Economics and Business
		Stát vydavatele
Česká republika
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
			ISBN
978-80-87035-62-7
		Klíčová slova česky
Pareto Analysis; statistical technique; Lorenz curve
		Klíčová slova anglicky
Pareto analýza; statistická technika; Lorenzova křivka
		Štítky
				
				Změněno: 6. 12. 2012 15:22, Mgr. Václav Karas
				
		V originále
Tento příspěvek představuje Pareto analýzu a její využití v procesu ekonomického rozhodování. Pareto analýza je statistická technika, která umožňuje stanovit priority při rozhodování a řešení problémů a jejich příčin. Tato technika statisticky odděluje definovaný počet vstupních faktorů, které mají největší vliv na výsledek. Je založena na tzv. Paretovu principu, známém také jako pravidlo 80/20, jehož základem je myšlenka, že 80 procent problémů je způsobeno méně než 20 procenty příčin. Tato analýza ukazuje, které nejdůležitější oblasti je třeba řešit, ale kvantifikuje také významnost problému. Paretovo pravidlo může být využíváno v ekonomickém rozhodování v oblastech jako je management, výrobní rozhodování, řízení kvality, finanční rozhodování, marketing nebo řízení lidských zdrojů.
				Anglicky
The paper presents Pareto Analysis and it is role by decision-making process. Pareto Analysis is a statistical technique for prioritizing decision making by identifying the problems and their causes. Pareto Analysis statistically separates a limited number of input factors as having the greatest impact on an outcome. It is based on the Pareto Principle, also known as the 80/20 Rule that determine that 80% of problems may be caused by as few as 20% of causes. Pareto Analysis shows not only the most important problem to solve, it also gives a score showing how critical the problem is. The Pareto Principle can be applied in a wide range of areas such as management, manufacturing, financial decision making, marketing or human resources management.