Detailed Information on Publication Record
2012
Pareto analýza v ekonomickém rozhodování
MULAČOVÁ, Věra and Petr MULAČBasic information
Original name
Pareto analýza v ekonomickém rozhodování
Name (in English)
Pareto Analysis in Business Decision Making
Authors
MULAČOVÁ, Věra and Petr MULAČ
Edition
1. vyd. Jihlava, Konference - Matematika v ekonomické praxi : sborník příspěvků, p. 147-154, 8 pp. 2012
Publisher
Vysoká škola polytechnická Jihlava
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-80-87035-62-7
Keywords (in Czech)
Pareto Analysis; statistical technique; Lorenz curve
Keywords in English
Pareto analýza; statistická technika; Lorenzova křivka
Tags
Změněno: 6/12/2012 15:22, Mgr. Václav Karas
V originále
Tento příspěvek představuje Pareto analýzu a její využití v procesu ekonomického rozhodování. Pareto analýza je statistická technika, která umožňuje stanovit priority při rozhodování a řešení problémů a jejich příčin. Tato technika statisticky odděluje definovaný počet vstupních faktorů, které mají největší vliv na výsledek. Je založena na tzv. Paretovu principu, známém také jako pravidlo 80/20, jehož základem je myšlenka, že 80 procent problémů je způsobeno méně než 20 procenty příčin. Tato analýza ukazuje, které nejdůležitější oblasti je třeba řešit, ale kvantifikuje také významnost problému. Paretovo pravidlo může být využíváno v ekonomickém rozhodování v oblastech jako je management, výrobní rozhodování, řízení kvality, finanční rozhodování, marketing nebo řízení lidských zdrojů.
In English
The paper presents Pareto Analysis and it is role by decision-making process. Pareto Analysis is a statistical technique for prioritizing decision making by identifying the problems and their causes. Pareto Analysis statistically separates a limited number of input factors as having the greatest impact on an outcome. It is based on the Pareto Principle, also known as the 80/20 Rule that determine that 80% of problems may be caused by as few as 20% of causes. Pareto Analysis shows not only the most important problem to solve, it also gives a score showing how critical the problem is. The Pareto Principle can be applied in a wide range of areas such as management, manufacturing, financial decision making, marketing or human resources management.