D 2012

Pareto analýza v ekonomickém rozhodování

MULAČOVÁ, Věra and Petr MULAČ

Basic information

Original name

Pareto analýza v ekonomickém rozhodování

Name (in English)

Pareto Analysis in Business Decision Making

Authors

MULAČOVÁ, Věra and Petr MULAČ

Edition

1. vyd. Jihlava, Konference - Matematika v ekonomické praxi : sborník příspěvků, p. 147-154, 8 pp. 2012

Publisher

Vysoká škola polytechnická Jihlava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-80-87035-62-7

Keywords (in Czech)

Pareto Analysis; statistical technique; Lorenz curve

Keywords in English

Pareto analýza; statistická technika; Lorenzova křivka
Změněno: 6/12/2012 15:22, Mgr. Václav Karas

Abstract

V originále

Tento příspěvek představuje Pareto analýzu a její využití v procesu ekonomického rozhodování. Pareto analýza je statistická technika, která umožňuje stanovit priority při rozhodování a řešení problémů a jejich příčin. Tato technika statisticky odděluje definovaný počet vstupních faktorů, které mají největší vliv na výsledek. Je založena na tzv. Paretovu principu, známém také jako pravidlo 80/20, jehož základem je myšlenka, že 80 procent problémů je způsobeno méně než 20 procenty příčin. Tato analýza ukazuje, které nejdůležitější oblasti je třeba řešit, ale kvantifikuje také významnost problému. Paretovo pravidlo může být využíváno v ekonomickém rozhodování v oblastech jako je management, výrobní rozhodování, řízení kvality, finanční rozhodování, marketing nebo řízení lidských zdrojů.

In English

The paper presents Pareto Analysis and it is role by decision-making process. Pareto Analysis is a statistical technique for prioritizing decision making by identifying the problems and their causes. Pareto Analysis statistically separates a limited number of input factors as having the greatest impact on an outcome. It is based on the Pareto Principle, also known as the 80/20 Rule that determine that 80% of problems may be caused by as few as 20% of causes. Pareto Analysis shows not only the most important problem to solve, it also gives a score showing how critical the problem is. The Pareto Principle can be applied in a wide range of areas such as management, manufacturing, financial decision making, marketing or human resources management.